검색 상세

보육교사의 다문화적 효능감에 영향을 미치는 요인 연구

초록/요약

본 연구는 보육교사의 다문화적 효능감에 영향을 미치는 변인을 규명하기 위한 것이다. 세계화 과정에서 다문화 가정이 급속도로 증가하고 있는 우리나라에서 유아들을 대상으로 한 다문화 교육이 소기의 성과를 거두기 위해서는 다문화적 환경에서 보육교사가 효과적으로 아동을 가르칠 수 있다는 자신감인 다문화적 효능감이 필요하다. 이러한 다문화적 효능감이 어떠한 요인에 의해 형성되는지를 규명하여 다문화적 효능감을 높일 수 있는 방안을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 다문화 관련 교육 및 접촉경험은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 일반적 특성(성별, 연령, 학력, 직급, 전공, 소속기관)에 따라 다문화적 효능감에는 차이가 있는가? 셋째, 다문화 교육경험 관련 특성(다문화 연수 경험 유ㆍ무, 학부에서의 다문화교육 경험 유ㆍ무)에 따라 다문화적 효능감에는 차이가 있는가? 넷째, 다문화가정 접촉경험(자원봉사 경험 유ㆍ무, 다문화가정 유아와의 생활이나 접촉 경험 유ㆍ무, 다문화가정 유아 지도 경험 유ㆍ무)에 따라 다문화적 효능감에는 차이가 있는가? 본 연구에서 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성 중 교육과 관련된 사항을 살펴보면, 대부분의 보육교사가 다문화 관련 교육연수를 받은 적이 없다고 응답하였다. 일반적 특성 중 접촉경험과 관련된 사항을 보면, 다문화 관련 자원봉사 경험이 있는 교사는 매우 극소수였으며, 대부분 보육교사로 재직하기 이전에 경험한 것으로 나타났다. 둘째, 일반적 특성에 따른 다문화적 효능감의 차이를 살펴보면, 연령, 학력, 직급에 따라서 통계적으로 유의미한 차이를 보이며, 30대에서 가장 높은 효능감이 나타났으며, 고학력일수록, 일반교사보다 중간관리자가 더 높은 효능감이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교육경험 관련 특성에 따른 다문화적 효능감의 차이를 보면, 연수경험, 연수과정에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며 연수 횟수와 교육수강 경험은 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 접촉경험에 따른 다문화적 효능감의 차이를 분석해 보면, 자원봉사 경험, 지도경험에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며 생활경험과 접촉경험은 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째 보육교사들에 대한 연수가 활발히 실시되어야 한다. 둘째, 예비교사를 위한 올바른 다문화교육 프로그램이 필요하다. 셋째, 다문화가정 유아를 지도할 때 필요한 교재와 교구 및 다양한 교수학습방법의 개발이 필요하다. 마지막으로 다문화 가정의 아이들을 바라보는 사회전반적인 인식의 전환이 요구된다.

more

초록/요약

The purpose of this research is to establish the factors which have the effect on the child care teacher' sense of multi-cultural efficacy. The number of multi-cultural families in Korea keeps rising steadily in the process of globalization. Child care teachers need to have the sense of multi-cultural efficacy which they can educate the children effectively in the multi-cultural environment to give the expected accomplishments of multi-cultural education in the infant education. This purpose of this research is to investigate which factor this sense of multi-cultural efficacy is formed by and to draw up the plan on enhancing the sense of multi-cultural efficacy. The research matters to attain this study are the following. First, How are child care teacher' multi-cultural related education and contact experience? Second, Is there the difference of the sense of multi-cultural efficacy according to the child care teacher' general characters(sex, age, academic background, labor position, major, agency)? Third, Is there the difference of the sense of multi-cultural efficacy according to the trait related to multi-cultural education(whether to have multi-cultural training experience or not, whether to have the multi-cultural training experience in university or not)? Fourth, Is there the difference of the sense of multi-cultural efficacy according to the contact experience about multi-cultural families(volunteer work experience, life or contact experience about the infant of multi-cultural families, teaching experience about multi-cultural families)? Participants are 300 child care teachers who work in the child-care institution in Goyang, Paju, Kimpo, Gyeonggi-do and I surveyed by Multicultural Efficacy Scale: MES which Guyton & Wesche(2005) developed. I utilized 193 questionnaires as the analysis data excluding the inappropriate papers. The summary of this study is as follows. First, looking into things related to education among general characters, most teachers answered that they have never trained the multi-cultural education. If we see the contact experience among general characters, there are few teachers who have the volunteer work experience related to multi-culture and even its experiences were before the work of child care teachers. Second, looking into the difference of sense of multi-cultural efficacy according to the general traits, it showed the significant difference statistically according to age, academic background and labor position and appeared the highest sense of multi-cultural efficacy in the thirties. The more are they high academic background, the more do they have the higher sense of multi-cultural efficacy. The middle manages are higher than teachers. Third, looking into the difference of the sense of multi-cultural efficacy according to the trait related to education, it showed the significant difference statistically difference according to training experience and process and appeared no difference according to training times and education course experience. Fourth, If we see the difference of the sense of multi-cultural efficacy according to the contact experience, it showed the significant difference statistically difference according to volunteer work experience and teaching experience and appeared no difference according to life or contact experience. I wish to suggest as follows in the base of research result. First, we should perform the training about the child care teachers actively. Second, proper multi-cultural education program needs for the pre-teachers. Third, ]It is keenly necessary to develop the teaching material, teaching aid and various teaching method when they teach the multi-cultural families' infant. Finally, it requires to change recognition on multi-cultural families' children throughout our society. This study intends to not only have the concern about multi-cultural families' infant and the suggest the effective way to cope with multi-cultural environment on the basis of the teachers difficulties but also help the promotion of the sense of multi-cultural efficacy. But, this research has the difficulties to generalize the sense of multi-cultural efficacy about all teachers because the participants are child care teachers who work in the child-care institution only in Goyang, Paju, Kimpo, Also, it can be difficult to do the deeper research because it is the quantitative analysis. Therefore, it needs to extend the investigation region to the whole country and draw a reasonable conclusion in generalizing in subsequent research. The study for various regions through the comparative analysis between the regions will be significant as well.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 다문화 가정 5
2. 다문화 교육 8
3. 다문화적 효능감 15
Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구모형 및 가설 19
2. 조사대상 및 자료수집 절차 21
3. 조사도구 22
4. 자료 분석방법 25
Ⅳ. 분석결과 26
1. 조사 대상자의 일반적 특성 26
2. 일반적 특성에 따른 다문화적 효능감 34
3. 교육경험 관련 특성에 따른 다문화적 효능감 35
4. 접촉경험에 따른 다문화적 효능감 36
Ⅴ. 결론 39
1. 연구결과 39
2. 논의 및 제언 41
3. 연구의 한계점 43
참고문헌 45
부록 51
ABSTRACT 57

more