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수송용 바이오에탄올 도입의 경제성평가 및 CDM 사업 타당성 분석

Introduction of Bioethanol to Domestic Transportation Market and Implication for CDM Project

초록/요약

본 연구에서는 수송부문 온실가스 저감 대책으로 수송용 바이오에탄올을 국내 수송시장에 도입한 형태에 대해 살펴보았다. 바이오에탄올의 경우 ‘Carbon Neutral'한 특성에 따라 친환경연료로써의 이점이 크나 원재료를 수입해야 하고, 정부정책방향에 따라 경제성이 좌우된다. 분석결과, 바이오에탄올을 직도입 할 경우, 휘발유 공급가격보다 400원 이상 가격 경쟁력이 떨어질 것으로 분석되었다. 그러나 E5를 CDM 사업화해서 도입하여 저감잠재량을 분석했을 때 기존 휘발유 수요전망보다 연간 15억 정도의 감축이 가능한 것으로 나타난다. 비용분석 결과 현재 휘발유에 부과하는 규모와 같은 정도의 세금이 부과한 바이오에탄올 공급가격은 1639.2원으로 나타났다. 휘발유 판매 가격인 1488.5에 비해 경쟁력이 없으나 바이오에탄올이 CDM 사업으로 인정받아 CERs 수익을 얻을 수 있는 경우의 공급가격은 1583.5원으로 배출권 수익을 포함하지 않았을 때보다 50원 정도의 추가 수익을 발생함을 확인하였다. 이는 바이오에탄올의 면세범위를 줄임으로써 납세자의 세금을 통한 사업자에 대한 과도한 지원을 지양할 수 있는 적정한 정부지원정책 방법으로 고려될 수 있을 것이다.

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초록/요약

The propose of this study is to examine the bioethanol for transportation to the national transportation market in this research to the transportation section greenhouse gas reduction measures. In case of bioethanol, the environmental fuel advantage is big according to characteristic of 'Carbon Neutral' but the raw materials has to be imported. Also, profitability depends on according to the government policy direction. When the analyzed result, and a bioethanol were done with the work introduction, it was analyzed that the price competitiveness fell lower than the gasoline supplying price over 400 won. But when E5 being industrialized with CDM introducing and analyzing the reduction potential, the reduction of about annual 15 hundred million is exposed to be possible than the preexistence gasoline future prospect of demand. The bioethanol supplying price which the tax of the extent like the scale imposed on a gasoline with the cost analysis result was imposed showed up as 1639.2 won. It confirmed the supplying price of the case of doing not have the competitive power but as to a this, a bioethanol being acknowledged as the CDM enterprise in comparison with 1488.5 won which was the gasoline sale price and obtaining the CERs profit that the supplying price of the case was generated about 50 won the additional gains rather than noted including the emissions trading profit to 1583.5 won. It will be able to be considered to the proper government support policy method for avoiding the excessive support about the business carrier through the tax by reducing to the tax exemption range of a bioethanol.

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목차

제1장 서론 = 1
제1절 연구의 배경 = 1
제2장 국내 수송부문 에너지시장의 개관 = 5
제1절 국내 수송부분 에너지시장의 개관 = 5
제3장 배출권 거래가격과 Baseline방법론 = 9
제1절 탄소배출량 계산방법과 연구에 적용된 CO₂배출권거래 가격 = 9
제2절 바이오에탄올의 CDM 온실가스 Baseline 배출량 = 12
제3절 Carbon Neutral = 15
제4장 수송용 바이오에탄올 도입과 CDM 사업 타당성 분석 = 20
제1절 에탄올제품도입을 통한 수송용 에너지시장 영향분석 = 22
제2절 바이오에탄올의 CDM 사업의 타당성 = 24
1. 기준년도 설정과 휘발유사용 차량의 배출(Baseline) 평가 = 25
2. 바이오에탄올 도입에 따른 경제성 평가 = 27
제5장 결론 = 34

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