영구자석 동기 전동기 구동을 위한 전류각 기반 불연속 변조 기법
- 주제(키워드) 영구자석 동기 전동기 구동 , 불연속 변조 기법
- 주제(DDC) 621.381
- 발행기관 아주대학교 일반대학원
- 지도교수 이교범
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 전자공학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/ajou/000000035203
- 본문언어 한국어
- 저작권 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
초록/요약
This thesis presents a method to reduce switching losses and decrease the total harmonic distortion (THD) of current in a permanent magnet synchronous motor (PMSM) drive system using a current-based discontinuous pulse width modulation (DPWM) method and a dead-time compensation method. Switching losses are effectively reduced by implementing a phase current-based DPWM that sets the offset voltage according to the phase angle of the current and clamps the switch in the section where the absolute value of the phase current is the maximum. Additionally, determining the current polarity through the phase angle of the current and applying a dead time compensation voltage according to the current polarity allows for the reduction of the THD of the current by compensating for voltage distortion caused by dead time. The application of the current-based DPWM method and the dead-time compensation method significantly improves the efficiency of the PMSM drive system. The validity of the proposed method is verified through simulation and experimental results.
more목차
제 1 장 서론 1
제 2 장 기존의 DPWM 과 데드 타임 보상 기법 3
2.1 IPMSM 의 전기적 특성 모델링 3
2.2 IPMSM 의 구동을 위한 PWM 제어 기법 4
2.3 데드 타임으로 인한 전압 왜곡의 원리 7
2.4 기존의 데드타임으로 인한 전압 왜곡의 보상 기법 9
제 3 장 DPWM 과 데드 타임 보상 기법 10
3.1 DPWM 기법의 필요성 10
3.2 상전류 기반의 DPWM 기법 11
3.3 데드타임으로 인한 전압 왜곡의 보상 기법 13
제 4 장 시뮬레이션 결과 14
4.1 시뮬레이션 회로도 및 파라미터 14
4.2 시뮬레이션 결과 15
제 5 장 실험 결과 18
5.1 실험 환경 구성 18
5.2 스위칭 손실과 THD 저감 기법 실험 결과 19
제 6 장 결론 28
참고문헌 29

