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어린이보호구역 내 보행자 교통사고 및 횡단사고 영향요인 분석

Analysis of the Factors Influencing Pedestrian Traffic Accidents and Crossing Accidents in School Zones

초록/요약

보행자 교통사고는 차대차, 차량단독 교통사고 대비 교통사고 발생 시 치사율이 높은 것으로 나타났다. 특히 우리나라는 인구 10만 명 당 보행자 교통사고 사망자수가 2.5명으로 OECD 평균 1.1명 대비 2배 이상 높은 수치를 보이고 있다. 또한, 교통사고 사망자 중 보행자 비율이 44.7%로 OECD 38개 회원국 중 일본과 함께 최하위권에 속해있다. 따라서 본 연구에서는 보행자 안전을 최우선으로 고려해야 하는 어린이보호구역 내 도로 기하구조 및 도로·교통안전시 설이 보행자 교통사고와 횡단사고에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구에서는 교통안전성 분석을 위해 서울특별시 송파구 내 어린이보호 구역 90개소 중 51개소를 분석대상으로 선정하였으며, 보호구역 통합운영을 고려한 총 35개 구역을 공간적 범위로 설정하였다. “포아송 모형(Poisson Model)”과 “음이항 모형(Negative-Biomial Model)” 비교·분석하여 적합성을 판단하였으며, 분석결과 “포아송 모형”이 보행자 교통 사고 및 횡단사고에 적합한 것으로 판단된다. 포아송 모형 분석결과 “주정차단속 장비”와 “옐로카펫”이 보행자 교통사고에서 신뢰수준 99%에서 유의하였으며, 보행자 횡단사고에서는 신뢰수준 95%에서 유의한 것으로 나타났다. 또한, 회귀분석의 후진제거법을 활용하여 보행자 교통사고 및 횡단사고의 영향요인을 분석하였다. 보행자 교통사고의 경우 학생수, 교차로 개소수, 주정차 단속장비, 옐로카펫이 유의한 것으로 나타났으며, 보행자 횡단사고의 경우 학생 수, 평균 차도폭, 평균 보도폭, 보행자 방호울타리 설치율, 주정차단속장비, 옐 로카펫이 유의한 것으로 나타났다. 향후 연구에서는 교통사고에 큰 영향을 미치는 교통량과 보행량, 차량요인을 추가로 반영하고, 연구의 범위 또한 확대하여 더욱 심층적인 연구를 통해 어린이 보호구역 내 안전한 보행환경 체계를 구축할 수 있을 것으로 판단된다.

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초록/요약

Pedestrian traffic accidents are accidents with a higher fatality rate in the event of an accident than a vehicle-to-vehicle, vehicle-only accident. In particular, in Korea, the number of pedestrian traffic deaths per 100,000 people is 2.5, which is more than twice as high as the OECD average of 1.1. In addition, the proportion of pedestrians among traffic deaths is 44.7%, ranking among the lowest among 38 OECD member countries along with Japan. Therefore, this study analyzed the effects of road geometry and road·traffic safety facilities in school zones on pedestrian traffic accidents and crossing accidents, which should prioritize pedestrian safety. Of the 90 school zones in Songpa-gu, Seoul, 51 were selected for analysis, and a total of 35 zones were reset and analyzed considering the integrated operation of the protection zone. The suitability was determined by comparing and analyzing the "Poisson Model" and the "Negative-Biomial Model," and the "Poisson Model" was judged to be suitable for pedestrian traffic accidents and crossing accidents. As a result of the Poisson model analysis, "parking control equipment" and "yellow carpet" were significant at 99% confidence level in pedestrian traffic accidents and 95% confidence level in pedestrian crossing accidents. In addition, the factors influencing pedestrian traffic accidents and crossing accidents were analyzed using the backward removal method of multilinear regression analysis. In the case of pedestrian traffic accidents, the number of students, the number of intersections, parking and stopping control equipment, and yellow carpets were found to be significant, and in the case of pedestrian crossing accidents, the number of students, average road width, average sidewalk width, pedestrian protection fence installation rate, parking and stopping control equipment, and yellow carpets were found to be significant. As a future research topic, it is expected that additional factors such as traffic volume, pedestrian volume, and vehicle factors that have a significant impact on traffic accidents will be reflected, and the scope of the research will be expanded to conduct more in-depth research to establish a safe pedestrian environment system within school zones.

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목차

제1장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 범위 및 방법 3
제2장 관련 이론 및 연구 고찰 4
제1절 관련 이론 고찰 4
제2절 선행연구 고찰 10
제3절 연구의 차별성 13
제3장 연구 자료수집 및 분석 14
제1절 자료수집 개요 14
제2절 현황 조사결과 16
제3절 기초통계분석 27
제4장 연구 개발 분석 28
제1절 포아송음이항 모형분석 28
제2절 회귀분석 34
제3절 소결론 39
제5장 결론 및 향후 연구과제 43
제1절 결론 43
제2절 향후 연구과제 45
참고문헌 46

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