센터 기반 실시간 교통신호정보 지연시간 영향요인 분석 및 활용방안에 관한 연구 : LTE를 중심으로
A study on the analysis of latency factors and utilization strategies of center based real time traffic signal information
- 주제(키워드) 실시간 교통신호정보 , 지연시간 , 도시교통정보센터 , Latency
- 주제(DDC) 388
- 발행기관 아주대학교 교통ITS대학원
- 지도교수 이철기
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교통ITS대학원 교통ITS학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/ajou/000000034302
- 본문언어 한국어
- 저작권 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
초록/요약
센터 기반 실시간 교통신호정보 수집 및 제공 체계는 교통신호제어기에서 생성된 교통신호정보를 경찰청 도시교통정보센터로 전송하여 활용하는 시스 템이다. 해당 체계는 이동통신망 기반으로 인프라 구축 및 서비스 확장에 유리 하다. 그러나 이동통신망 기술 특성 상 지연시간이 발생할 수밖에 없으며 이를 관리하지 않는 경우 시스템 성능이 저하될 수밖에 없다. 이에 본 연구는 해당 체계의 지연시간 영향요인을 분석하고 기초자료를 제공한다. 이를 바탕으로 이 동통신 품질 개선을 위한 기초자료 활용 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 기존 연구는 특정 장소와 시간대에 국한된 데이터를 분석한 경우가 많았으나 본 연구는 지연시간에 영향을 미칠 수 있는 주요 요인을 선정하고 다양한 교차 로에서 데이터를 동시 수집하여 일주일간 분석함으로써 보다 신뢰성 높은 결과 를 도출하였다. 분석 결과, 거리, 도심 밀집도와 같은 물리적·환경적 요인이 지연시간에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 요일과 시간대는 지연시간에 미치는 영향이 미미한 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 이동통신 품질 개선을 위한 통신기지국 설치 최적화 및 네트워크 연결 개선과 같은 방안 을 도출하는 근거를 제공한다. 이를 통해 지연시간을 효과적으로 관리하고 실 시간성과 신뢰성을 동시에 확보할 수 있을 것으로 판단된다. 향후 연구에서는 통신기지국 접속량 데이터를 기반으로 시간대별 기지국 트 래픽 데이터를 분석하고 머신러닝 기반 예측 및 보정 모형을 개발함으로써 실 시간성과 신뢰성을 더욱 강화하는 체계를 마련할 수 있을 것이다. 본 연구는 센터 기반 실시간 교통신호정보 제공 체계의 고도화에 기여할 것이 다. 또한 해당 체계가 자율주행차, 디지털 트윈 등 다양한 첨단 모빌리티 기술과 연계되어 스마트 교통 시스템 발전에 도움을 줄 것으로 기대된다.
more초록/요약
The center-based real-time traffic signal information collection and provision system is a system that transmits traffic signal information generated by the traffic signal controller to the National Police Agency's Urban Traffic Information Center for use. This system is advantageous for infrastructure construction and service expansion based on mobile communication networks. However, due to the nature of mobile communication network technology, latency is unavoidable, and if it is not managed, system performance will inevitably deteriorate. Therefore, this study analyzes the factors that affect the latency of the system and provides basic data. Based on this, the purpose of this study is to propose ways to use basic data to improve the quality of mobile communication. Previous studies often analyzed data limited to specific locations and time periods, but this study selected key factors that could affect latency and collected data from various intersections simultaneously for a week to derive more reliable results. The analysis showed that physical and environmental factors such as distance and urban density have a significant impact on latency. On the other hand, the impact of the day of the week and the time of day on latency was found to be negligible. These results provide a basis for deriving measures such as optimizing the installation of communication base stations and improving network connections to improve mobile communication quality. This will enable effective management of latency and ensure real-time and reliability at the same time. Future research will be able to establish a system that further enhances real-time performance and reliability by analyzing time-based base station traffic data based on communication base station access volume data and developing machine learning-based prediction and correction models. This research will contribute to the advancement of the center-based real-time traffic signal information provision system. It is also expected that the system will help develop smart transportation systems by linking with various advanced mobility technologies such as autonomous vehicles and digital twins.
more목차
제1장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 범위 및 내용 3
제3절 연구의 수행과정 4
제2장 선행 연구 고찰 5
제1절 교통신호정보 관련 연구 고찰 5
제2절 교통신호정보 제공관련 서비스 현황 8
제3절 통신지연 영향요인 관련 연구 고찰 11
제4절 자율주행차 데이터 수집 관련 연구 고찰 14
제5절 시사점 16
제3장 시험환경 구축 및 데이터 수집 18
제1절 센터 기반 실시간 교통신호정보 체계 18
제2절 통신지연시간 측정 시험환경 구축 21
제3절 통신지연시간 영향요인 선정 24
제4절 통신지연시간 데이터 수집 26
제4장 통신지연시간 특성 분석 32
제1절 통신지연 영향요인별 특성 분석 32
제2절 시사점 45
제5장 결론 및 향후 연구과제 48
참 고 문 헌 51

