검색 상세

라캉의 욕망의 그래프를 통한 알코올중독 치료에 대한 탐구 : 영화 <돈 워리>(Don`t Worry, He won`t Get Far on Foot)를 중심으로

Treatment of Alcohol Addiction through Lacan's Graph of Desire:Focused on the Film <Don't Worry, He Won't Get Far on Foot>

초록/요약

This paper is a study on Lacan's perspective on alcohol addiction, and it has two main research questions. The first is Lacanian perspective on the diagnosis of alcohol addiction, and the second is about the therapeutic direction for alcohol addiction, investigating whether Lacan's theory has therapeutic potential through the analysis of the movie <Don Worry>. Contemporary Lacanianism tends to grasp alcohol addiction within a structural diagnosis and interpret addictive behavior as repetitive acts. This is because the main symptoms of alcohol addiction play different roles in the structures of psychosis, neurosis, and perversion. To grasp the structure of the subject, it is crucial to examine whether the subject has taken on the name of the father, which is formed through the Oedipus complex. When the form of the father's name is foreclosed, it results in psychosis; when it becomes the denial, it leads to neurosis; and when the subject takes on the father's name, it becomes the structure of perversion. This paper examines the process of the formation of these structures, the mirror stage, and the Oedipus complex, focusing only on the structure of neurosis. In the structure of neurosis, the behavior of alcohol addiction is related to the subject's fantasy. Alcohol addiction satisfies itself through the oral fixation and interaction with the split subject and object a, which is the formula of fantasy ◇a. Such fantasy is either to sustain the desire of the other or to form a barrier against the other's desires and demands. Therefore, the therapeutic direction for alcohol addiction lies in crossing the subject's fantasy of desire, and the factor that can cross the fantasy is the other's lack. This is because the subject discovers a gap in the symbolic order through the lack of the other. Thus, the position where the therapist should be located is also the position of the lacking other, and from there, the subject encounters the lost object of desire, Phallus, and accepts the castration, continuing to follow the law of the symbolic order. However, it ceases the interaction by either extinguishing the desire of the other or refusing the other's desires. This is because the subject becomes interested in fulfilling their own satisfaction. This psychological change is called the subjectification of the Phallus, and it is the fundamental therapeutic direction for alcohol addiction. The process of subjectification of the Phallus was applied and explored in the movie <Don Worry> based on real characters, to examine its therapeutic potential.

more

초록/요약

본 논문은 알코올중독에 대한 라캉의 관점을 연구하는 논문으로서 크게 두 가지의 연구 문제를 갖는다. 첫 번째는 알코올중독 진단에 대한 라캉적 관점과 두 번째는 알코올중독의 치료적 방향에 관한 것으로서 라캉의 이론이 치료 가능성을 갖는지에 대해 영화 <돈 워리>를 분석하여 탐구한다. 현대의 라캉주의는 알코올중독에 대해 구조적 진단 안에서 파악하고, 중독행위에 대해 반복행위로 해석하는 경향을 갖고있다. 이는 정신증, 도착증, 신경증 구조에서 알코올중독의 주이상스 만족이 각기 다른 역할을 하기 때문이다. 이러한 주체의 구조를 파악하기 위해서는 주체가 아버지의 이름을 받아들였는지가 준거점이 되는데, 이는 오이디푸스 콤플렉스의 과정을 통해 형성하게 되며, 아버지의 이름에 대한 양식이 폐제가 되면 정신증, 부인이 되면 도착증, 아버지의 이름을 받아들여 거세가 되면 신경증의 구조를 갖게된다. 본 논문은 이 구조가 형성되는 과정인 거울단계와 오이디푸스 콤플렉스 과정을 살펴보며, 세 가지 구조 중 신경증만을 연구하였다. 신경증의 구조에서 알코올중독의 행위는 주체의 환상과 관련된다. 알코올중독은 환상 공식인 ◇a에서 분열된 주체와 대상 a의 구강기 고착적 상호작용을 통해 만족을 얻는다. 이러한 환상은 타자의 욕망을 지속시키기 위한 것이거나, 타자의 욕망과 요구를 거부하기 위해 형성된다. 그러므로 알코올중독에 대한 치료적 방향은 욕망의 주체의 환상을 가로지르는데 있으며, 환상을 가로지를 수 있는 요인으로는 타자의 결여가 전제한다. 이는 주체가 타자의 결여를 통해 상징계의 틈을 발견하기 때문이다. 그러므로 치료자가 위치해야 할 지점 또한 결여된 타자의 위치이며 이 곳에서 상징계의 틈을 발견하게 되면서 주체는 상실된 주이상스인 팔루스를 대면하게 된고, 이때 거세를 받아들이게 되어 상징계의 법을 계속해서 따르게 되지만, 타자를 무화시키거나 타자의 욕망을 거부하는 방식으로의 상호작용을 그만두게 된다. 자신의 만족을 이루는 것에 관심을 갖게되기 때문이다. 이러한 심리내적 변화를 주이상스의 주체화라고 하며, 알코올중독의 근본적인 치료 방향이 여기에 있다. 이러한 주이상스의 주체화 과정을 실제 인물을 토대로 한 영화 <돈 워리>에 적용해 보고 치료 가능성에 대해 탐구하였다.

more

목차

1. 서론 1
1.1. 연구 필요성 1
1.2. 연구 내용 6
2. 본론 8
2.1. 알코올중독에 대한 진단 8
2.1.1. 알코올중독의 증상 8
2.1.2. 알코올중독에 대한 정신분석적 접근 과정 14
2.1.3. 알코올중독에 대한 라캉학파의 관점 20
2.1.4. 라캉의 구조적 진단 23
2.1.4.1. 아버지의 이름 24
2.1.4.2. 거울단계와 오이디푸스 콤플렉스 24
2.1.4.3. 욕망과 주이상스 29
2.1.4.4. 알코올중독의 욕망과 주이상스 32
2.2. 알코올중독 주체의 욕망의 그래프 적용 35
2.2.1. 알코올중독의 무의식의 주체 35
2.2.2. 욕망의 그래프 1 : 언어와 주체 37
2.2.3. 욕망의 그래프 2 : 상상적 동일시와 상징적 동일시 39
2.2.4. 욕망의 그래프 3 : 대타자의 욕망과 환상 43
2.2.5. 완성된 욕망의 그래프 : 대타자의 결여와 주이상스의 주체 44
2.2.6. 알코올중독에서 주체화가 갖는 치료 가능성에 대한 함의 46
2.3. 영화 <돈 워리>(Don`t Worry, He won`t Get Far on Foot)를 통해 바라본 알코올중독의 주체화 과정 50
2.3.1. 줄거리 요약 50
2.3.2. 존 캘러핸의 오이디푸스 콤플렉스 형성 과정 54
2.3.2.1. 초기 발달사 54
2.3.2.2. 존 캘러핸의 오이디푸스 콤플렉스 59
2.3.2.3. 존 캘러핸의 본환상 63
2.3.3. 존 캘러핸의 주이상스의 위기 66
2.3.3.1. 이별과 실직 67
2.3.3.2. 차사고와 전신마비 69
2.3.3.3. 재활치료와 술 70
2.3.4. 대타자의 결여와 존 캘러핸의 주체화 74
2.3.4.1. A.A.와 도니 : 상징적 동일시와 대타자의 결여 74
2.3.4.2. 카투니스트 존 캘러핸 : 주이상스의 주체화 79
3. 결론 및 제언 82
참고 문헌 86

more