검색 상세

기후변화 프로젝트 활동이 고등학생의 공동체의식과 창의적 문제해결력에 미치는 영향

Effects of Climate Change Project Activities on High School Students' Sense of Community and Creative Problem-Solving Skills

초록/요약

본 연구는 기후변화 프로젝트를 활동을 수행한 고등학생들의 창의적 문제해결력과 공동체 의식에 어떠한 영향이 있는지 알아보고, 창의적 문제해결력과 공동체 의식에 관한 인식에는 어떠한 변화가 있는지 알아 보고자 하였다. 연구참여자인 학생들은 기후변화 프로젝트의 필요성을 느끼고 자발적으로 참여 신청을 하였으며, 진로나 관심분야에 따라 모둠을 구성하였다. 연구참여자는 모둠원과 함께 학교생활이라는 실생활 맥락 속에서 문제, 쟁점을 발견하여 소주제를 결정하고, 다양한 유형의 프로젝트를 적극적으로 실행하였다. 이때 교사는 필요한 정보 및 조언 제공, 프로젝트 단계별 안내, 발표회를 진행하는 촉진자의 역할을 하였다. 본 연구의 기후변화 프로젝트는 구조화된 패키지화된 프로그램이 아니며, 프로젝트에 참여하지 않은 다른 학생들에게 기후변화 인식에 영향을 미칠 수 있는 실행단계를 포함하였다는 점이 선행연구의 프로젝트와 달랐다. 연구 자료 분석은 24명의 연구참여자 중 설문 응답에 충실한 18명을 대상으로 하였으며 단일집단 사전-사후 설계, 대응표본 t-검정을 실시하였다. 그 결과 프로젝트에 참여한 학생들의 공동체의식과 창의적 문제해결력은 유의미하게 향상되었다. 그중에서도 공동체의식의 하위영역 중 구성원 의식, 정서적 연계, 공익추구적 태도와, 창의적 문제해결력 하위영역 중 확산적 사고의 증진에 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 이와 같은 논의를 바탕으로 고등학교에서 기후변화 교육 효과의 학술적 공유 필요성, 프로젝트에 참여 학생 이외의 교내 구성원들에 대한 교육적 효과 확인, 프로젝트 수업 시간의 충분한 확보가 필요함을 제언하였다.

more

초록/요약

This study tried to find out how high school students who carried out climate change projects have an effect on their creative problem-solving skills and sense of community, and what changes are made in their perception of creative problem-solving skills and sense of community. Students who were research participants felt the need for a climate change project, voluntarily applied for participation, and formed a team according to their career path or field of interest. With the team members, the research participants discovered problems and issues in the real-life context of school life, decided on subtopics, and actively implemented various types of projects. At this time, the teacher served as a facilitator for providing necessary information and advice, guiding each project stage, and conducting presentations. The climate change project of this study was different from the project of previous studies in that it was not a structured packaged program and included action steps that could affect climate change awareness for other students who did not participate in the project. The research data analysis was conducted on 18 out of 24 research participants who were faithful to the survey response, and a single group pretest-posttest design and a corresponding single group t-test were conducted. As a result, the sense of community and creative problem-solving ability of the students who participated in the project were significantly improved. Among them, statistically significant results were shown in the promotion of ‘membership’, ‘shared emotional connection’, ‘integration and fulfillment of needs/reinforcement’, among the sub-areas of sense of community. The results also showed statistically significant results in the promotion of divergent thinking among the creative problem-solving skills subdomains. Based on these discussions, it was suggested that high schools need to share the effects of climate change education, check the educational effects of school members other than students participating in the project, and secure sufficient project class time. Key words: climate change education, project activities, project-based learning, a sense of community, creative problem-solving skills

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
3. 연구의 제한점 5
4. 용어의 정의 6

Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 7
1. 기후변화 7
2. 기후변화교육 8
3. 프로젝트 기반 학습 10
4. 공동체의식 15
5. 창의적 문제해결력 17
6. 선행연구 18

Ⅲ. 연구 방법 및 절차 22
1. 연구 대상 22
2. 연구 설계 22
3. 검사 도구 22
4. 연구 절차 및 내용 27
5. 자료 수집 및 분석 38

Ⅳ. 연구 결과 및 논의 39
1. 기후변화 프로젝트 활동이 고등학생의 공동체의식에 미치는 영향 39
2. 기후변화 프로젝트 활동이 고등학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향 44

V. 결론 및 제언 48
1. 결론 48
2. 제언 49

참고문헌 51
Abstract 56
부록 58

more