검색 상세

SamsungSDS Brightics Studio를 활용한 인공지능 기초 교과 교수학습 프로그램의 제안 및 내용타당도 검증

Proposes and Verifies a teaching and learning Program for high school students using SamsungSDS Brightics Studio for basic education of A.I.

초록/요약

본 연구의 목적은 최근 인공지능 기술 발전에 따라 고등학교 교육과정에 도입된 인공지능 기초교과에서 SamsungSDS Brightics Studio를 활용한 프로그램을 개발하여 타당도를 검증하는 것이다. 2022년 대한민국의 교육 쟁점은 다른 선진국에 뒤처지지 않도록 국가 경쟁력 강화를 위해 정보·SW·AI 소양을 갖춘 인재 양성에 있다. 이를 위해 국가적인 차원의 적극적인 투자가 요구되고 있는 상황이다. 이는 초등학교부터 고등학교까지의 전 교육과정에서 인공지능 소양과 디지털 역량을 보다 효과적으로 함양할 수 있는 교육과정이 필요함을 뜻한다. 그래서 본고는 2025년에 본격적으로 도입될 인공지능 교육을 대비하기 위해 학습자들이 창의적인 인공지능 리터러시 및 컴퓨팅 사고력을 신장하는 것에 도움이 되는 학습도구인 SamsungSDS Brightics Studio을 활용한 교수학습 프로그램을 개발하고, 전문가 평가를 통해 타당도 검증을 실시한 논문이다.

more

초록/요약

In 2022, the educational issue of Korea is to actively invest in nurturing human resources equipped with the knowledge of information SW·AI on the national level for the enhancement of national competitiveness so as not to fall behind other developed countries. This means that there is a need for a curriculum that will be more efficient to cultivate the knowledge of A.I and digital competency throughout elementary to high school. This research was evaluated by experts to develop a teaching and learning program using Brightics Studio which is a learning tool that helps learners in their development of creative AI literacy and computational thinking to prepare for artificial intelligence education that will be introduced in earnest in 2025. After developing the program, evaluation was conducted by experts targeting teachers with master's degrees in software education related majors and experience in software education, which verified that the validity of the content was high with a score of 85 points or more in each area of the evaluation. Students who completed the curriculum according to the teaching and learning program proposed in this study will acquire AI literacy skills. It is expected that the AI literacy skills acquired in this method will be applied to each field of society to create meaningful values in each area.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 3
3. 용어의 정의 3
가. SamsungSDS Brightics Studio 3
나. 내용타당도 3
다. 인공지능 기초 과목 4
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 5
1. 이론적 배경 5
가. 인공지능 교과 5
나. 인공지능 플랫폼 8
다. SamsungSDS Brightics Studio 플랫폼 10
2. 선행연구 12
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 16
1. 연구의 방향과 목표 16
2. 교수학습 프로그램 개발 절차 17
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 18
1. Brightics를 활용한 교수학습 프로그램 18
가. 분석 19
나. 설계 20
다. 개발 및 구현 22
라. 검증 80
2. 교수학습 프로그램 전문가 평가 분석 결과 81
가. 설문 내용 81
나. 조사 산출 방법 84
다. 설문 결과 분석 85
3. Brightics를 활용한 인공지능 교육 기대효과 86
4. 교사의 지도 관점과 유의사항 86

Ⅴ. 결론 및 제언 88
1. 결론 88
2. 제언 89
참고 문헌 90
부 록 93
ABSTRACT 109

more