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철도관제사 양성 실기교육 개선방안에 관한 연구

A Study on the Improvement of Practical Training for Train Controllers

초록/요약

철도 관제사는 원활한 열차 운영을 위한 집중제어, 통제, 감시 등 업무를 수행하며, 사고 및 장애 시 빠른 대처와 복구를 위해 통제하고 조치해야 하므로, 우수한 전문 인적자원이 요구된다. 그러나 철도 관제사 양성을 위한 실기교육은 시뮬레이터 도입 등으로 인해 변화를 겪고 있으며, 우수한 인력 양성을 위한 제도 개선 요구가 늘어나고 있다. 본 연구는 현행 철도안전법에 의한 관제사 교육현황을 분석하고 시뮬레이터를 활용한 실기교육의 문제점을 도출하여 개선하는데 목적이 있다. 본 연구는 한국철도공사 인재개발원에서 운영하는 철도 관제사 양성 교육 훈련 과정을 수료한 경력자, 재직신규자, 일반인을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 실기교육의 종합적인 문제점과 교육생들의 요구사항을 바탕으로 시뮬레이터를 활용한 실기교육의 개선 사항과 방향을 도출시키기 위해 설문조사 결과를 비교분석 처리하였다. 교육시간 만족도 분석을 통하여 실기교육시간의 부족함을 알 수 있다. 특히 재직신규자반, 일반인반에 비해 경력자반의 실기교육 시간이 현저히 적은 것이 경력자반의 낮은 실기교육 만족도에 기여하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 전체적으로 교육훈련 시간의 배정에 대한 만족도가 낮게 나온 것은 교육생들이 철도교통 관제 이수 과목을 충분히 학습할 수 있는 실기교육 시간을 확보하지 못한 것이 자료 분석 조사결과 나타났다. 각 과목에 따른 수료생들의 만족도 및 희망 교육 시간에도 큰 차이가 있었다. 수료생들의 희망 교육 시간에 비해 실기과목 중 “비상 시 조치” 과목의 교육시간은 다른 네 과목보다 훨씬 더 부족하였다. 따라서 실기과목 중 “비상 시 조치”에 대한 교육 시간을 더욱 확대 할 필요성이 있다. 시뮬레이터를 활용한 실기 교육에서도 개선 사항이 드러났다. FTS 1대를 이용한 30명의 교육은 교육생 한 명당 전 기능 모의관제시스템(FTS) : 관제센터와 동일하게 구성되고 구현되어 관제운전취급이 가능하여 실제상황과 동일하게 관제교육훈련가능 FTS(Full Type Simulator) 활용 시간 부족을 초래하여 많은 교육생들의 불만족이 높다. 게다가 컴퓨터지원교육시스템(CAI) : 멀티미디어 기능이 탑재된 컴퓨터를 활용하여 관제교육훈련을 시행 가능한 기본기능 모의관제시스템 및 이를 지원하는 컴퓨터 일체를 말함. CAI(Computer Aided Instruction)의 교육 효율성이 떨어짐을 이번 설문조사 자료 분석을 통하여 알 수 있었다. 본 연구에서는 설문 조사 결과를 바탕으로 다음과 같은 개선 방안을 제시한다. 각 실기과목에 대한 시간 배정과 경력자반의 교육시간을 설문조사의 자료를 반영하여 교육훈련계획을 수정하여야 한다. 또한, FTS 교육장비 1대 당 교육 인원수를 낮추거나, 교육 장비를 추가로 설치하는 방법을 제시하며, CAI장비를 고도화하여 실제 관제 상황을 더 정확하게 모의할 수 있도록 하는 방법 등이 고려된다. 교육 시나리오 구현에 있어서도 개선 사항이 존재한다. 현재의 교육이 시공간, 기술적 한계로 인하여 기본적인 교육만 할 수 있었다면, 앞으로 종합적인 실기교육이 이루어질 수 있도록 시나리오 구현이 이루어져야 한다. 시나리오는 철도차량운전면허 기본기능모의관제시스템(PTS) : 철도관제 교육훈련의 필수 사항만을 제작한 시스템 PTS(Part Type Simulator) 장비처럼 고도화 작업이 이루어져 충분히 실제 철도교통 관제상황을 구현할 수 있어야 한다. 이러한 개선사항을 반영하여 철도 관제사 양성 실기교육을 개선한다면, 교육생들이 시뮬레이터를 활용하여 열차운행 통제, 운행스케줄 조정 및 철도사고·장애 등 다양한 상황을 충분하게 연습하여 교육의 질이 향상될 수 있다. 또한 교육 이후 실제 직무에 투입되었을 때 열차운전 취급과 사고·장애에 대한 대처 능력으로 철도사고 방지 및 철도안전운행에 크게 기여할 것이다.

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초록/요약

Railway controllers perform tasks such as intensive control, control, and monitoring for smooth train operation, and control and take measures for quick response and recovery in the event of an accident or failure, so excellent professional human resources are required. However, practical education for training railway controllers is undergoing changes due to the introduction of simulators, and there is an increasing demand for system improvement to foster excellent manpower. This study was performed to analyze the educational status of controllers under the current Railway Safety Act and to derive and improve the problems of practical education using simulators. This study conducted a survey of experienced, new employees, and the general public who completed the railway controller training course operated by the Korea Railroad Corporation's Human Resources Development Institute. Based on the comprehensive problems of practical education and the requirements of trainees, the survey results were compared and analyzed to derive the improvements and directions of practical education using simulators. Through the analysis of educational time satisfaction, it can be seen that practical education time is insufficient. In particular, it can be observed that the fact that the practical education time of the career self-study class is significantly less than that of the new and ordinary classes in office contributes to the low satisfaction of practical education of the career self-study class. In addition, the data analysis found that the overall satisfaction with the allocation of education and training time was low because trainees did not have enough practical education time to learn the subjects of railway traffic control. There was also a big difference in satisfaction and desired education time of graduates according to each subject. Compared to the desired training hours of the graduates, the training hours of the "emergency measures" subject among the practical subjects were much less than those of the other four subjects. Therefore, it is necessary to further expand the training time for "emergency measures" among practical subjects. Improvements were also revealed in practical education using simulators. The education of 30 people using one FTS(Full Type Simulator) causes a lack of time to use FTS per trainee, and many trainees have high dissatisfaction. In addition, it was found through the analysis of the survey data that CAI's educational efficiency was low. This study presents the following improvement measures based on the survey results. The education and training plan shall be revised by reflecting the data of the survey on the allocation of time for each practical subject and the training time for the self-discipline of experience. In addition, methods such as lowering the number of training personnel per FTS training equipment, suggesting ways to install additional training equipment, and upgrading CAI(Computer Aided Instruction) equipment to more accurately simulate actual control situations are considered. Improvements also exist in implementing educational scenarios. If the current education could only provide basic education due to space-time and technological limitations, a scenario should be implemented so that comprehensive practical education can be provided in the future. In the scenario, upgrading work should be carried out like the railway vehicle driver's license PTS(Part Type Simulator) equipment so that the actual railway traffic control situation can be sufficiently implemented. If practical training for railway controllers is improved by reflecting these improvements, the quality of education can be improved by sufficiently practicing various situations such as train operation control, operation schedule adjustment, and railway accidents and obstacles using simulators. In addition, when put into actual duties after education, it will greatly contribute to the prevention of railway accidents and the safety operation of railways by handling train driving and coping with accidents and cope with accidents and obstacles.

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목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 및 목적 1
제 2 절 연구 범위 및 방법 4
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 철도교통 관제자격증명 제도의 이해 6
1. 철도교통 관제자격증명 제도의 개요 6
2. 철도교통 관제자격증명 취득 과정 6
가. 신체검사 7
나. 적성검사 8
다. 관제교육훈련 9
라. 철도교통 관제자격증명 시험 12
제 2 절 해외 철도관제사 선발 및 교육훈련제도 13
1. 프랑스 13
2. 러시아 16
3. 폴란드 17
4. 독일 19
5. 영국 19
제 3 절 문헌고찰 21
1. 국내의 문헌 고찰 21
2. 국외의 문헌 고찰 24
제 3 장 조사 분석 및 결과 26
제 1 절 설문조사 개요 26
1. 설문 목적 26
2. 조사절차 및 분석 방법 26
3. 설문지 내용 27
제 2 절 응답자 분석 27
1. 전반적인 실기교육 시간에 대한 만족도 조사 분석 27
2. 각 실기과목의 교육시간에 대한 만족도 조사 분석 29
3. 시뮬레이터 이용시간 만족도 조사 분석 43
4. 설문조사에 대한 종합적인 분석결과 52
제 4 장 결론 및 향후 연구과제 53
제 1 절 결론 53
제 2 절 향후 연구과제 55
참고문헌 56

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