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환상과 죽음충동 : 프로이트, 라캉, 클라인 이론을 중심으로

초록/요약

본 논문은 현대 사회에서 살아가는 다양한 인간군이 독특한 형태로 드러내는 정신 현상 중에서도, 특히 코로나 팬데믹처럼 예측이 어렵고 한정된 선택만을 할 수 있는 환경에서, 어떤 이는 불안을 극복하면서 평소처럼 잘 생활해 나가는가 하면, 어떤 이는 불안과 우울에 시달리며 급기야 자살을 충동하게 되는 현상의 원인을 탐색하고자 한다. 이를 위하여 두 번째 장에서는 프로이트와 라캉, 클라인의 환상 개념과 심리적 현실, 죽음충동 개념과 클라인의 내적 대상 개념에 관한 고찰을 통하여, 환상이 어떻게 형성되며, 그것이 실제 현실과 대상과의 관계에 미치는 영향은 무엇인지 분석하고, 죽음충동이 형성된 이유와 반복을 통해 얻고자 하는 바가 무엇인지 고찰하기로 한다. 세 번째 장에서는 분석 과정 안에서 주체를 돕기 위해서는 무엇을 할 수 있는지에 대하여, 각 분석가의 분석 과정에서 이루어지는 접근 방법에 대한 탐색을 통해, 실제 임상 현장에서 분석이 이루어질 때 효과적인 방법은 무엇인지 모색하고자 한다. 먼저 개념에 대한 고찰에서, 환상의 기원은 칸트의 상상력에 대한 언급에서 비롯되었지만, 정신분석에서 환상은 무의식적인 욕망을 함유하는 보다 심화된 개념으로, 최초 시기의 충족 경험과 관련이 있으며, 풍족함을 경험했던 시기로 돌아가 결핍을 해소하려는 무의식적인 시도에 의해 형성됨을 밝히고자 한다. 라캉의 정의에서 환상은 주체가 등장하는 상상적 각본으로, 대타자의 수수께끼 같은 욕망에 대한 주체의 반응으로서, 욕망의 변증법에서 언어 사용과 관련되어 나타나는 것이다. 클라인에게서 환상은 배고픔을 유발하는 신체 감각의 고통에서 비롯되며, 이러한 요인들이 더 원초적이고 집어삼켜지는 불안의 주요 구성요소가 된다. 환상은 실제 현실에 지대한 영향을 미치는데, 주체의 욕망 실현에 대한 무의식이 효과를 발휘한다. 실제 현실에 대한 주체의 반응은 순수한 물리적 현실에 대한 반응이라기보다 욕망이 관여하는 심리적 현실이 투영된 현실이며, 이것이 가능한 까닭은 무의식의 무시간적인 속성 때문이다. 프로이트에 의하면 죽음충동은 고통스러운 상황을 반복하는 것으로, 그러한 행위가 무생물체로의 회귀에 대한 욕망의 충동이며, 반복을 통해 고통에 숙달됨이라는 쾌의 성과를 이루려는 시도에 해당한다. 또한 고통의 반복 속에 고통 자체를 즐기려는 성향이 있음을 고찰할 수 있었다. 라캉의 개념에서 죽음충동은 언어 사용과 관련되며, 생물학적 접근과 관계없이 모든 충동을 의미하는 것으로, 고통을 통한 향유를 시도함으로써 쾌락원칙을 넘어서려는 지향점을 가진다. 클라인의 개념에서 죽음충동은 원초적 형태의 공격성으로, 인간은 그 탄생부터 환상 속에서 나쁜 대상을 그리고, 이로 인한 불안을 감당하는 과정에서 공격성이 발휘된다. 이러한 멸절 공포는 정신 안에서 나쁜 대상과 좋은 대상의 충돌을 일으키며, 대상과의 투사와 내사 과정에 의해 불안의 극복으로 연결된다. 분석 과정 안에서 죽음충동의 경감을 위하여 자기 처벌적인 면과 고통의 완화를 목표에 두어야 하며, 이를 위한 구체적인 방법으로 전이에 대한 해석과 저항의 해소가 이루어져야 한다. 판단 없이 듣기와 구두점 찍기, 실재를 겨냥한 해석이 라캉의 분석에서 중요한 요소이며, 클라인의 분석 과정에서는 무의식적 환상에 대한 해석, 투사와 내사의 순환을 이용한 분석을 통해 죽음충동을 완화할 수 있다. 지금까지 살펴본 대로 본 논문에서는 프로이트, 라캉, 클라인의 환상 개념과 심리적 현실의 관계, 죽음충동, 분석 과정에서의 접근 방법을 차례대로 고찰하였다. 이러한 논의가 주체의 내면세계, 특히 죽음충동에 시달리는 주체에 대한 심층적 이해를 바탕으로 정신분석 임상에서 도움이 되기를 희망한다.

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초록/요약

This study aims to identify the causes of unique forms of mental phenomena observed across various groups, specifically why some are able to overcome anxiety and live unbothered in environments like that created by the novel coronavirus (Covid-19) pandemic, given the high degree of uncertainty and limited choices, while others suffer with anxiety and depression that sometimes even lead to suicidal ideation. To achieve this, Chapter 2 examines fantasy formation and its impacts on the relationship between reality and the subject through studies on Freud’s, Lacan’s, and Klein’s concepts of fantasy, psychic reality, the death drive, and internal objects and investigated the reason behind the death drive and what subjects are trying to achieve through repeated behaviors. Chapter 3 investigates analytic approaches employed to discover what can be done to help subjects and to identify the most effective analytic method for use in clinical environments. First, although the concept of fantasy originates in Kant’s idea concerning imagination, fantasy in the domain of psychoanalysis is a much deeper concept embodying unconscious desires related to early wish-fulfilling experiences, formed through unconscious attempts to fulfil unsatisfied wishes by regressing to a time of rich experiences. On these grounds, psychoanalysis defines “fantasy” as a mental scenario starring the subjects themselves as they attempt to fulfil their desires, while facing distortion due to their defense mechanisms. Moreover, Lacan defined “fantasy” in relation to the use of language, whereas according to Klein, fantasy originated from physical pains that cause hunger. All these factors constitute a more primitive and encompassing anxiety. Fantasy has a massive impact on subjects’ actual reality, and unconsciousness was found to affect the fulfillment of their desires. Subjects’ responses to reality have more to do with their psychic reality than the physical reality, which is made possible because the unconscious is timeless. According to Freud, the death drive is the compulsion to repeat a painful situation, and such behavior stems from the instinct to return to the inanimate state; it is an attempt to achieve mastery of pain through repetition. Moreover, it has been observed that subjects tend to enjoy pain during these repetitions. Lacan’s concept of the death drive is related to the use of language; he defines it as all drives, regardless of its relationship with biological instincts, through which subjects try to move beyond the pleasure principle, deriving pleasure through pain. Klein viewed the death drive as a primitive form of aggression, in that humans create an image of a bad object in their infancy, and aggression is activated in the process of handling their anxieties. Such fear of death causes a clash between the inner worlds of good and bad objects, and anxiety is relieved through subjects’ projection and introjection. Subjects must aim to reduce their self-punishing tendencies and relieve pain to ultimately alleviate their death drive through psychoanalysis, and a concrete method should involve interpretation of transference and the lowering of resistance. In a Lacanian analysis, listening without judgement, punctuation, and interpretation of the “real” are important elements, while Kleinian analysis can be used to relieve the death drive through the interpretation of unconscious fantasies and analysis of the cycle of projection and introjection. As described above, this study examines the relationship between psychic reality and Freud’s, Lacan’s, and Klein’s concepts of fantasy, as well as the death drive, Klein’s theory on internal objects, and each of their psychoanalytic approaches to discuss their utility in clinical settings based on a deep understanding of subjects’ inner worlds, especially those who suffer from death drives.

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목차

I. 서론 1
1. 연구목적 및 필요성 1
2. 연구내용 및 방법 4

II. 환상과 죽음충동 7
1. 프로이트 9
1) 유혹설과 환상설 9
2) 원초적 환상 11
3) 심리적 현실 13
4) 죽음충동 17
2. 라캉 23
1) 본환상 23
2) 심리적 현실 28
3) 죽음충동 32
3. 클라인 39
1) 무의식적 환상 39
2) 내적 대상 44
3) 죽음충동 48

III. 분석의 과정 53

IV. 결론 및 제언 60

참고문헌 63

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