검색 상세

중학교 영재학생과 일반학생의 자기효능감, 완벽주의와 그릿(Grit)의 비교 및 관계 분석

A Comparative study on the structural relationship between self-efficacy, perfectionism, and grit between gifted middle school students and general students

초록/요약

자녀 교육에 대한 기대치가 높은 우리나라에서 학생들의 교육과 관련한 심리적 특성에 대한 연구는 그 중요성과 필요성이 나날이 증가하고 있다. 이러한 상황에서, 본 연구는 대표적인 학생의 심리적 특성으로 자기효능감, 완벽주의, 그릿(Grit)의 세 가지 요소의 관계를 파악하여 어떤 요소가 학생들의 학업성취에 유의한 영향을 미치는지 파악하고, 나아가 영재학생과 일반학생의 특성 비교를 통하여 다각적 차원에서 학업성취도에 영향을 미치는 요인을 이해하고자 수행되었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구 대상은 경기도 소재지의 A대학교 부설 영재교육원, B시의 3개 중학교 영재학급, C시의 1개 중학교 일반학급 1학년과 2학년 130명을 대상으로 설문을 시행하였으며, 최종적으로 총 115부에 대한 응답 결과를 바탕으로 분석을 시행하였다. 주요한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영재학생과 일반학생의 학업적 자기효능감의 차이를 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 영재학생의 학업적 자기효능감이 일반학생의 학업적 자기효능감보다 높았다. 영재학생의 성별 자기효능감의 차이를 살펴본 결과 유의한 차이가 없었으나, 세부요인 중 과제 난이도 선호만 영재 남학생이 영재 여학생보다 유의하게 높았다. 둘째, 영재학생과 일반학생의 완벽주의의 차이를 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이가 없었으며, 영재학생의 성별에 따른 완벽주의의 차이를 살펴본 결과는 완벽주의의 하위 차원 중 타인지향 완벽주의에서만 영재 남학생의 타인지향 완벽주의가 영재 여학생의 타인지향 완벽주의 보다 높았다. 셋째, 영재학생과 일반학생의 그릿의 차이를 살펴본 결과 그릿의 하위 차원 중 꾸준한 노력 영역에서만 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 영재학생이 일반학생보다 높았다. 넷째, 전체 학생과 영재학생, 일반학생의 자기효능감, 완벽주의, 그릿의 상관관계를 각각 살펴본 결과 전체 학생의 경우 학업적 자기효능감은 자기지향 완벽주의, 타인지향 완벽주의, 그릿과 정적인 상관관계를 갖고 있으며, 자기지향 완벽주의는 타인지향 완벽주의와 그릿과 정적인 상관관계를 갖고 있고 타인지향 완벽주의는 그릿과 정적인 상관관계를 갖고 있었다. 또한 사회부과 완벽주의는 그릿과 부적인 상관관계를 갖고 있었다. 이러한 결과는 일반학생의 경우와 같았지만, 영재학생의 경우에는 타인지향 완벽주의와 사회부과 완벽주의가 앞선 전체 학생과는 달리 그릿과 유의한 관계를 나타내지 않았다. 이러한 연구 결과를 통하여 일반학생에게는 자신감의 제고를 위한 프로그램 개발이, 영재학생에게는 독립적인 학습 환경을 조성하는 것이 학생들의 학업적 자기효능감을 높여 학업성취도는 물론 긍정적인 심리적 상태를 배양할 수 있는 기반이 됨을 제시하였다.

more

초록/요약

Abstract A Comparative study on the structural relationship between self-efficacy, perfectionism, and grit between gifted middle school students and general students Yang, Jae-Min Ajou University Graduate School of Education Convergence and Gifted Education Major (supervised by Yoo Mi Hyun) In Korea, where expectations for children's education are high, the importance and necessity of research on psychological characteristics related to the education of students are increasing day by day. In this situation, in this study, the relationship between the three factors of self-efficacy, perfectionism, and Grit as the psychological characteristics of representative students is identified to determine which factors have a significant effect on students' academic achievement. Furthermore, it was carried out to identify the causative factors that influence academic achievement in multiple dimensions through a comparison of the characteristics of gifted students and general students. In order to achieve the purpose of this study, a survey was conducted with 130 students in the first and second grades of the Gyeonggi-do A university affiliated gifted education center, 3 junior high school gifted classes in B city, and 1 junior high school general class in C city. Finally, a research analysis was conducted based on the response results for a total of 115 copies. The main research results are as follows. First, as a result of examining the difference between the self-efficacy of gifted students and ordinary students, only the academic self-efficacy of gifted students and ordinary students was statistically significant, and the academic self-efficacy of gifted students was higher than that of ordinary students. Second, as a result of examining the difference between perfectionism between gifted students and ordinary students, there was no statistically significant difference, and the result of examining the difference in perfectionism according to gender of gifted students was only in the other cognition-oriented perfectionism among the lower levels of perfectionism. Third, as a result of examining the difference between the grit of gifted students and general students, there were statistically significant differences only in the area of ​​steady effort among the lower levels of grit. Fourth, as a result of examining the correlation between self-efficacy, perfectionism, and grit of all students, gifted students, and general students, in the case of all students, academic self-efficacy is self-oriented perfectionism, other cognition perfectionism, grit and positive (+). Self-oriented perfectionism had a positive (+) correlation with other oriented perfectionism and grit, and other oriented perfectionism had a positive (+) correlation with grit. In addition, social imposition and perfectionism had a negative correlation with grit. These results were the same as in the case of general students, but in the case of gifted students, interpersonal perfectionism and social imposition perfectionism did not have a significant relationship with Grit unlike all previous students. Through these research results, the development of programs to increase self-confidence for general students and the creation of an independent learning environment for gifted students is the basis for fostering academic achievement as well as a positive psychological state by raising student's academic self-efficacy.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 4
4. 연구의 제한점 5
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 6
1. 이론적 배경 6
2. 선행연구 고찰 14
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 19
1. 연구 대상 및 진행 절차 19
2. 측정도구 20
3. 자료처리방법 23
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 24
1. 영재학생과 일반학생의 자기효능감 비교 24
2. 영재학생과 일반학생의 완벽주의의 비교 26
3. 영재학생과 일반학생의 그릿의 비교 29
4. 영재학생과 일반학생의 자기효능감, 완벽주의, 그릿의 관계 30
Ⅴ. 결론 및 제언 38
1. 결론 38
2. 제언 39
참고문헌 42

more