검색 상세

캐릭터의 에니어그램 성격 유형에 따른 이야기 재구성 방법

A Methodology of Retelling Story Using Traits of Character’s Enneagram Personality Type

초록/요약

디지털 시대의 서사는 사용자와의 상호작용을 시도하여 왔다. 대표적 인터랙티브 스토리텔링 방법인 브랜치 서술은 다수의 선택지 구현에 따른 비싼 제작비용, 이야기 흐름의 끊김 문제가 있다. 이에 대한 대안으로 본 연구는 성격적 특성으로 이야기를 서로 다른 관점으로 재구성하는 방법을 제안한다. 재구성 과정에는 성격유형지표인 에니어그램과 기호학자 그레마스의 행동자 모델을 사용한다. 에니어그램의 두려움과 욕망, 핵심 가치는 주인공의 행동과 동기를 나타내는 데 적합하며, 통합과 분열의 방향, 날개는 안정적 또는 스트레스 상황에 따라 다르게 반응하는 인물의 행동을 설명하기에 용이하다. 본래 분석 도구로 쓰이는 행동자 모델은 본고에서 이야기를 재구성하기 위한 창작의 도구로 쓰인다. 구체적인 재구성 단계는 이렇다. 첫째, 원본 이야기를 창작하거나 선정하여, 원본 이야기의 스토리와 인물 구성 등을 정리한다. 둘째, 등장인물의 에니어그램 성격 유형을 분류한다. 셋째, 재구성될 이야기를 위한 행동자 모델을 새로이 구성한다. 핵심 가치로써 욕망의 축을 정의하고 원본과 다른 새로운 주제를 도출한다. 그 다음, 수신자와 발신자를 정하여 전달의 축을 정의한다. 그리고 에니어그램의 통합과 분열의 방향, 날개 개념을 사용하여 능력의 축을 정의한다. 능력의 축이 정의됨으로써 갈등의 큰 양상을 그려볼 수 있다. 넷째, 이렇게 정의한 다른 주체와 주제를 갖는 행동자 모델을 바탕으로 이야기를 재구성한다. 본고에서는 영화 <오즈의 마법사>를 원본 이야기로 하여 앞의 과정을 실제 적용해보았다. 재구성된 이야기들은 원본 이야기와 거의 동일한 스토리와 인물 구성을 가지고 있기 때문에, 제작할 때 원본 이야기의 리소스를 활용하여 비용을 절감할 수 있다. 또한 선택을 위해 이야기의 진행이 멈춰지는 일 없이 흐름을 유지한다. 에니어그램 성격 유형에 따른 이야기 재구성 방법은 사용자 중심 스토리텔링의 초석으로서 인터랙티브 스토리텔링을 지향한다. 재구성된 이야기들이 사용자에게 실시간으로 전달될 수 있을 때, 좀 더 인터랙티브 스토리텔링으로서 의의를 가질 수 있을 것이다. 그리하여 본 연구가 향후 인터랙티브 스토리텔링을 하는 제작자들에게 새로운 길잡이가 될 수 있으리라 기대한다.

more

초록/요약

The narratives of the digital age have attempted to interact with users. Branching Narrative, which is a typical interactive storytelling method, has a problem of costly production cost according to implementations of many options and interruption of story flow. As an alternative to this, this study suggests a methodology of retelling story from different viewpoints based on personality traits. In the retelling process, Enneagram, which is a personality type indicator, and the semiotician, Greimas' Actantial model are used. The fears, desires, and core values ​​of Enneagram types are appropriate to describe a hero's actions and motivations, and the direction of integration and disintegration, and the wing are easy to explain the behavior of a person who reacts differently depending on the secure or stress situation. The Actantial model, which is originally used as an analysis tool, is used as a creation tool to retell the story in this article. The concrete retelling steps are as follows. First, create or select the original story, and check its story and characters. Second, classify the Enneagram personality types of the characters. Third, construct a new Actantial model for the story to be retold. Define the axis of desire with the core values and derive a new topic that is different from the original. Next, define the axis of communication by selecting the sender and receiver. And define the axis of power using the direction of integration and disintegration and the wing concepts of Enneagram. By defining the axes of power, you can draw a big picture of the conflict. Fourth, reconstruct the story based on the Actantial model with the other subject and topic defined in this way. In this article, I have applied the above process with the movie "The Wizard of Oz" as the original story. Because retold plots have almost the same story and characters as the original story, they can save cost by utilizing the resources of the original stories when they are produced. It also keeps the flow without stopping the story for selection. Story retelling method based on Enneagram personality type is oriented to interactive storytelling as a cornerstone of user-oriented storytelling. When retold plots can be delivered to the user in real time, they will have more meaning as an interactive storytelling. Therefore, I hope that this research will be a new guide for the producers who would like to implement interactive storytelling in the future.

more

목차

제1장 서 론 1
제1절 연구 배경 및 목적 1
제2절 연구 방법 4
제2장 이론적 고찰 5
제1절 에니어그램 5
1. 캐릭터 성격 분석 도구로서의 유용성 5
2. 힘의 중심과 기본 성격 유형: 핵심 가치, 두려움에 따른 왜곡된 욕망 6
3. 역동성 10
제2절 그레마스의 행동자 모델 12
제3장 캐릭터의 에니어그램 성격 유형에 따른 이야기 재구성 방법 14
제1절 주체의 성격에 따른 욕망의 축 정의 14
제2절 통합과 분열의 방향 및 날개에 따른 능력의 축 정의 16
1. 적대자가 분열 방향 성격 유형인 경우 18
2. 조력자가 통합 방향 성격 유형인 경우 20
3. 적대자가 통합 방향 성격 유형인 경우 21
4. 조력자가 분열 방향 성격 유형인 경우 22
5. 조력자 또는 적대자가 날개 성격 유형인 경우 23
제3절 이야기 재구성 과정 25
제4장 적용 사례 30
제1절 원본 이야기 선정 30
제2절 등장인물의 성격 분류 32
제3절 행동자 모델 구성 36
1. 첫 번째 행동자 모델 36
2. 두 번째 행동자 모델 39
제4절 이야기 재구성 41
제5장 결 론 44
참고문헌 47
Abstract 50
부록 : 세 가지 서로 다른 관점의 <오즈의 마법사> 이야기 전문 52

more