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채널결합 기반 초고용량 방송을 위한 효과적인 대역폭 추정 알고리즘에 대한 연구

A Study on Effective Bandwidth Algorithms for UHD roadcasting with Channel Bonding

초록/요약

UHD 방송이란 현재의 HD 방송의 비디오 해상도 보다 약4배에서 16배큰 해상도를 가지고 있으며 22.2 채널이상의 오디오로 제공되는 극장 급의 초고품질의 방송을 의미 한다. 현재 케이블 방송망에서는 하나의 HD 콘텐츠를 서비스하기 위해 CBR로 약 20Mbps의 대역폭을 사용한다. UHD 콘텐츠 전송을 위해서는 약 80~320Mbps의 데이터 전송용량이 필요할 것으로 예상되며 현재 채널당 38.8Mbps의 대역폭을 가지는 케이블 방송망에서는 단일 채널 전송이 불가능하다. UHD 콘텐츠의 전송을 위해 채널당 전송용량을 늘리는 방법도 개발되고 있지만 기존의 기반 네트워크의 변경 없이 다수의 채널을 결합시켜 논리적인 하나의 광대역 채널로 변경하여 데이터를 병렬 전송하는 방법이 각광받고 있다. 하지만 채널결합을 통해 콘텐츠를 전송하는 시스템의 경우 하나의 콘텐츠 전송을 위해서 다수의 채널을 결합하기 때문에 채널 자원의 부족이 예상된다. 따라서 결합된 채널을 효율적으로 사용 할 수 있는 기술이 필요하다. 본 논문에서는 결합된 채널의 효율적인 대역폭 사용을 위하여 다양한 VBR 대역폭 추정 알고리즘을 분석하고 UHD 케이블 방송 시스템으로의 적용가능성을 평가하였다. 성능 분석을 위한 시뮬레이션은 OPNET 14.5를 사용하였고 성능분석의 정확성을 위해 실제 HD 방송 트래픽을 분석하여 UHD 트래픽을 생성하였다.

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초록/요약

UHD (Ultra High Definition) Broadcasting has approximately 4 or 16 times video resolution bigger than HD video. It also serves high quality audio with 22.2 channels. Currently, HD content is transmitted at about 20Mbps with CBR manner in cable broadcast networks. Because the transmission rate of the UHD content having high resolution should be 80~320Mbps, it cannot be transmitted on a single channel in cable broadcast networks which has 38.8Mbps as data rate in each channel. Transmitting UHD content is solely resolved by expanding bandwidth of a channel, namely, increasing the data rate. However, it requires that the infra network should be totally changed for UHD content. A parallel transmitting system with channel bonding is the alternative which is backward compatible. However, this system may lead to channel resource problem because the parallel transmitting system with channel bonding needs many channels to transmit UHD content. Therefore, a novel method is needed to use the bonded channels effectively. In this paper, we analyze several effective bandwidth approximation algorithms for the efficiency of bonding channels. We also evaluate compatibility of algorithms to the UHD broadcasting. OPNET 14.5 simulator is used to evaluate the performance of the algorithms. For accuracy of simulation, we make UHD source from real HD broadcasting stream.

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목차

제1장 서론 1
제2장 UHD 방송기술 4
제1절 UHD 방송 전송 기술 4
제2절 UHD 콘텐츠 부호화 기술 8
제3장 Effective Bandwidth 13
제1절 Algorithm 1 16
제2절 Algorithm 2 20
제3절 Algorithm 3 26
제4장 성능분석 30
제1절 시뮬레이션 환경 32
제2절 성능 분석 35
제5장 결론 43
참고 문헌 45
Abstract 47

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