검색 상세

철도역세권 개발을 통한 철도재원 확충방안 연구-경기도를 중심으로-

Studies on Securing Railroad Funds By Developing Station Influence Area - Focusing on Gyeonggi Province -

초록/요약

A Study on Securing Railroad Fund By Station Area Development - Focusing on Gyeonggi Province - This thesis aims to check the current situation of railroad construction around Gyeonggi Province for prospective expansion of train networks and to find ways to secure financial resources by comparing the examples of other countries. Having no authority in the field of construction and management, Gyeonggi Province has to bear the expenses of railroad in case that the main railroads are to be built on it. Such being the case, in future, it will be very hard for Gyeonggi Province to bear all the financial resources to expand railroad network. To secure the railroad funds, many approaches can be made to attract private capital. To find a reasonable solution to this problem, this thesis tried to come up with an idea how to secure railroads funds through developing station influence area. There might be three ways to secure financial resources for railroad. First, to develop station nearby (influenced) area by focusing on the development of present train stations and second, to develop nearby station area when new railroad lines are to be made, and third, to secure financial resources for constructing railroads. To make the first way successful, a special law on the development of station nearby area has to be made. To make the second way successful, the increase of the ratio of investment on the train to investment on the road should be made. That is, from present level 5:1 to 5:5 (road: train). Besides those, it is necessary to bring in a similar special law which was adopted in Japan titled as " special law on the development of residential land and railroad all together." To make the third way successful, a plan to secure financial resources for railroad construction has to be arranged in various ways. That includes such arrangement as changing the distance between station and station in order to make the expenses for railroad construction less expensive. This thesis can be a basis in this field such as giving people a momentum to think about the development of station area and therby making the continuous city development feasible.

more

목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제 2 절 연구의 범위와 방법 4
1. 연구의 범위 4
2. 연구의 방법 4

제 2 장 학문적 고찰 5
제 1 절 철도의 정의 및 분류 5
1. 철도의 정의 5
2. 철도의 구분 및 유형 5
제 2 절 역세권의 정의와 역할 7
1. 역세권의 정의 7
2. 역세권의 개념 9
3. 역세권의 역할 10
4. 역세권의 특성 11
제 3 절 역세권의 설정범위 11
1. 역세권의 설정방법 11
2. 법령에 따른 범위 12
3. 일반적인 범위 13
4. 역의 기능에 따른 범위 14
제 4 절 역세권 개발의 토지의 이용 및 도시개발 14
1. 교통과 토지의 이용 14
2. 철도와 도시개발 15
3. 역세권 개발사업의 유형과 효과 16

제 3 장 철도재원 및 철도건설 추진현황 17
제 1 절 철도재원 17
1. 철도의 재원분담 17
2. 중앙정부의 재원조달 17
3. 경기도의 재원조달 21
4. 철도사업의 기본 추진절차 25
제 2 절 철도건설 추진현황 30
1. 국가 철도 건설현황 30
2. 경기도 철도 건설현황 35

제 4 장 해외개발사례 및 시사점 48
제 1 절 철도재원 조달제도 48
1. 일드 프랑스 48
2. 일본 48
3. 정책적 시사점 50
제 2 절 철도(역세권)개발과 연계한 재원확보 50
1. 일드프랑스 역세권 개발 사례 50
2. 일본 동경권의 역세권 개발 사례 52
3. 정책적 시사점 54
제 3 절 신도시 건설과 연계한 철도건설 외국 사례 55
1. 프랑스 파리권 55
2. 일본 동경권 57
3. 정책적 시사점 59
제 4 절 일본의『택지개발 및 철도정비의 일체적 추진에 관한 특별법』 60
1. 추진배경 60
2. 주요내용 60
3. 진행절차 60
4. 추진사례(쯔쿠바 익스프레스선) 61
5. 정책적 시사점 62
제 5 절 국내 개발사례 62
1. 민자역사 건립배경과 특징 62
2. 민자역사 현황 및 개발내용 63
3. 광명역세권 택지개발사업 63
4. 용산 역세권 개발계획(국제업무지구 조성사업) 63

제 5 장 역세권 개발과 경기도 철도건설의 문제점 및 개선방안 66
제 1 절 역세권 개발사업 문제점 분석 66
1. 철도관련법상 문제점 66
2. 개발방식에 따른 문제점 69
3. 사업추진 계획상 문제점 69
제 2 절 경기도 철도건설의 문제점 70
1. 철도의 건설 및 운영조직 70
2. 광역철도 건설의 문제점 70
3. 도시철도 건설의 문제점 73
제 3 절 외국역세권 개발에 대한 상대적 문제점 73
1. 일본 역세권 개발 73
2. 프랑스 역세권 개발 75
3. 광명역세권 택지개발사업 75
4. 용산 역세권 개발계획(국제업무지구 조성사업) 76
제 4 절 개선방안 77
1. 개선방향 77
2. 특별법 제정을 통한 철도재원 확충방안 77
3. 신 노선 건설시 철도재원 확충방안 78
4. 일반적 철도재원 확충방안 78

제 6 장 결론 및 향후과제 80
제 1 절 결 론 81
제 2 절 향후과제 81
참고문헌 82
Abstract 84

more