검색 상세

복식부기 정보시스템의 성공적인 운영을 위한 방안연구

A method for operation of Information System congruent with the Accrual and Double-Entry Accounting

초록/요약

The various financial reforms have been executed since the 1980s in order to enhance the transparency and accountability of governmental operations. Transition to the accrual basis in government accounting (one of these financial management reforms) changes the relationship of budgeting and accounting as well as the functioning of governmental accounting itself. Under the current government accounting in Korea which adopts the single entry book-keeping, assets and liabilities of governmental unit are not fully recognized and performance valuation information for governmental activity is not disclosed. Besides the current budgetary accounting of local governments has several limits and constraints in explaining comprehensively the financial position and operational performance because budget classification codes are not based on the characteristics of governmental transactions. That is the reason why the local governmental accounting system should be converted from the single entry book-keeping system to the double entry book-keeping system. In addition, the local governmental accounting system ought to be improved to enhance efficiency, public accountability and clarity of local governmental activity. This study gropes for the linkage of budgeting and accounting by combining budget information with settlement of account, and suggests a method for operation of information system congruent with the accrual and double-entry accounting. When element and change management, performance management, incident management, security management, backup management, user management, and information & communication division management as specified in this study are efficiently performed, the accrual and double-entry accounting system can be successfully operated in local governments.

more

목차

제 1 장 서론 = 1
제 1 절 연구목적 및 배경 = 1
제 2 절 연구의 범위 및 방법 = 3
1. 연구의 범위 = 3
2. 연구의 방법 = 4
제 2 장 이론적 배경 = 6
제 1 절 지방자치단체 회계제도의 의의 = 6
제 2 절 복식부기회계제도 개념 = 9
1. 지방자치단체 복식부기회계 원리 = 9
2. 지방자치단체 회계기준에 관한 규칙 = 15
제 3 절 지방자치단체 복식부기 회계제도의 도입 = 32
1. 도입의 목적 및 필요성 = 32
2. 복식부기 회계제도의 도입과정 = 35
제 4 절 국내외 복식부기정책 및 연구동향 = 40
1. 선진국의 정부 개혁 경향 = 40
2. 주요 국가의 최근 회계제도 개혁 = 41
제 3 장 복식부기 정보시스템 도입 = 49
제 1 절 복식부기 정보시스템 추진현황 = 49
제 2 절 표준지방재정정보시스템 구축 = 50
1. 표준지방재정정보시스템 구성 = 50
2. 복식부기 정보시스템 상세내용 = 52
제 3 절 단식부기 정보시스템 운영 사례(경기도) = 56
1. 재정정보관리시스템 = 56
2. 재정진단시스템 = 57
제 4 절 복식부기 정보시스템이 단식부기 정보시스템과 다른 점 = 58
제 4 장 복식부기 정보시스템 운영방안 연구 = 60
제 1 절 복식부기 정보시스템 도입 및 운영 계획 = 60
제 2 절 사용자(운영자)의 특성 = 63
제 3 절 지방재정 복식부기회계시스템(LADI) 운영이 실패한 원인 = 64
제 4 절 복식부기 정보시스템 운영 = 65
1. 구성관리 및 변경 관리 = 66
2. 운영상태 관리 = 73
3. 성능 관리 = 76
4. 장애 관리 = 79
5. 보안 관리 = 85
6. 백업 관리 = 91
7. 사용자지원 관리 = 96
8. 정보통신실 관리 = 98
제 5 장 결론 = 101
참고 문헌 = 105
Abstract = 107

more