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중소기업 성장전략으로서의 이업종 M&A 사례연구

Case studies on M&A as growth strategy

초록/요약

21세기의 글로벌 경쟁시대에 기업의 생존과 계속기업으로서의 경영전략 차원에서 기업간의 M&A가 이루어 지고 있다. 우리나라에서 대기업 위주로 M&A가 이루어지던 90년대 초기 기업의 M&A 동기는 소극적으로 기업환경 변화에 적응하기 위한 전략으로 활용되었으나 최근의 M&A는 기업의 경영다각화, 효율화, 국제화, 세계화를 위한 생존 및 성장의 경영전략으로 이루어지고 있다. 실제 이루어지는 M&A 내용도 규모의 대형화, 거래기법의 고도화, 거래의 국제화 등과 같은 특성을 보여주고 있다. 그러나, 우리나라에서 M&A에 대한 관심과 수요는 커지고 있으나 M&A 인프라스트럭처가 미흡해 수요에 비해 M&A가 활발히 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 또한 M&A에 대한 비즈니스의 폐쇄성 때문에 M&A 전략에 대한 정보를 얻기 어려우며, M&A를 추진하고자 하는 기업들이 유사한 시행착오를 거치기도 한다. 따라서, 본 연구에서는 중소기업 성장전략에 있어서 이업종 M&A의 바람직한 방향을 사례분석을 통하여 제시코자 하였다. 사례연구를 통해 이업종 M&A의 경우 전문적이고도 종합적인 대상기업에 대한 평가와 인수후 어떻게 통합할것인지를 사전에 충분히 검증을 하여야만 시행착오를 줄일수 있음을 알 수 있었다. 따라서, M&A를 성공적으로 추진하기 위하여 주의하여야 할 사항을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 결정권자가 독단적으로 결정하기보다는 전문팀을 두고 M&A를 추진하는것이 유리하다. 그리고, 인수기업 자신이 능력을 과대평가하여 인수후 피인수기업과의 통합과정에 대한 막연한 기대감과 시너지효과를 기대해서는 안될것이다. 둘째, 이업종 M&A의 경우 유사한 작업 특성을 갖고 있지 않으면 통합하는데 상당한 시간적, 비용적인 손실이 발생할 수 있기 때문에 이 부분에 대하여 대비하여야 한다. 셋째, 인수기업에 대한 경영의 안정성을 위하여 피인수기업의 경영진을 일정기간 존속시키는 경우가 많은데 그 기간을 최소화 하는 것이 통합작업에 유리하다는 것을 알수 있다. 넷째, M&A가 성공하기 위해서는 인수방향을 설정하고 실사할 때까지의 과정도 중요하지만 기업의 상이한 문화의 통합, 투자금의 회수, 무형자산의 유지, 우수한 인력의 존속 등 인수후 통합과정에 발생할 수 있는 위험성을 사전에 충분히 검토해 보아야 한다.

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초록/요약

In the 21th century of global competition era, a lot of M&A deals between companies are carried out as the main management strategy for survival and going concern of company. In the early 90's of Korean economy environment, most of the M&A deals in Korea were carried out mostly by large companies but their purpose of M&A was so passive that it was just a part of management strategy for adaptation to changes in business environment. The current M&A deals are carried out for the purpose of business diversification, efficiency, internationalization and globalization for company. Actually current successful M&A deals are characterized by bigger and more international scale than before. So the interest in and demand for M&A deals are more and more increased in Korea but the fundamental infrastructure for M&A deal still need to be developed to match the interested parties' requirements. It is very difficult to share the information about M&A deal due to closed Korean M&A market and this kind of market situation makes many M&A interested parties face similar trial and error and hardships. In this case study, we would like to suggest desirable directions for successful M&A deals. Through out case studies, in cases of M&A between two companies which are in different business categories, we recognized that trial and errors will be minimized by advanced sufficient verification of how to unify merger and mergee company after total and specialized M&A and company valuation of mergee. So the key considerations for successful M&A deal are as follows, First, it would be better to make internal department for handling M&A deal than for the top management to decide by himself and the undertaking company should avoid vague anticipation that both of the companies will be fine without any further endeavors after M&A deal because they have overestimation. Second, in the case of M&A deal between two different types of business, significant time and labor loss would occur, if they don't have any similar job characteristics between the two. Third, in many cases of M&A deal the management of undertaking company considers that they should guarantee the existence of the ex-management in company being undertaken until returning to normal condition but in this case study, we realized that it is the best to make the period minimize for quick integration as possible. Fourth, if we are to pursue a successful M&A deal, it is also important to set the right direction for M&A and provide an analysis of detailed information of company being undertaken but most of all, it should be done in advance to fully consider the risks, in the integration of two different company cultures, recovery of investment, containment of intangible asset, and preservation of good human resources after M&A.

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목차

제1장 서론 = 1
제1절 연구의 목적 = 1
제2절 연구방법 및 범위 = 2
제2장 M&A에 대한 이론적 고찰 = 3
제1절 M&A 개념 = 3
1. M&A의 의의 = 3
2. M&A의 유형 = 4
3. M&A의 발생동기 = 7
4. M&A의 동기에 관한 이론 = 13
제2절 M&A 진행절차 = 17
1. 전략수립과 대상기업선정 = 17
2. 기업가치 평가 = 19
3. 실사 = 20
4. 거래협상과 계약체결 = 21
5. 대금지급과 사후관리 = 22
제3절 기업전략과 M&A = 23
1. 전략적 측면과 M&A = 23
2. 기업성장전략과 M&A = 25
3. M&A의 필요성과 현황 = 25
제4절 우리나라의 M&A 관련법규 = 30
1. 합병의 제한 = 31
2. 주식의 취득 및 양도에 대한 제한 = 33
3. 주주 및 채권자 보호 = 35
4. 근로관계 = 37
제3장 M&A 사례분석 = 39
제1절 M&A에 대한 인식조사 = 39
1. 설문조사의 목적 = 39
2. 설문조사의 추진 = 39
3. 설문결과분석 = 40
제2절 이업종 M&A 유형 = 44
1. 이업종 M&A 현황 = 44
2. 이업종 M&A 유형분석 = 45
제3절 중소기업 M&A 추진사례 = 46
1. 인지컨트롤스 & 소너스테크놀로지 = 46
2. 에스제이엠 & 서화정보통신 = 49
제4절 사례분석 결과 = 54
1. M&A에 대한 긍정적인 인식 = 54
2. 이업종 M&A가 트랜드 = 55
3. 이업종 M&A 추진과정에서의 문제점 = 55
4. M&A후 성공적인 통합방안 = 56
제4장 결론 = 58
제1절 요약 = 58
제2절 시사점과 향후과제 = 58
참고 문헌 = 60
부록 = 62
ABSTRACT = 67

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