검색 상세

간호대학생을 위한 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램 개발 및 효과 : 없음

Development and effects of patient safety competency enhancement program for nursing students.

초록/요약

간호대학생을 위한 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램 개발 및 효과 아주대학교 대학원 간호학과 김가야 (지도교수 : 이영진) 본 연구는 간호대학생의 환자안전역량 향상을 위해 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 시도되었다. 본 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램은 Ajzen(1991)의 계획된 행위이론을 기반으로 구성되었으며, 교수학습 설계 단계인 ADDIE 모델(Branch, 2009)를 적용하여 개발하였다. 간호대학생의 환자안전에 대한 지식, 환자안전에 대한 기술, 환자안전에 대한 태도, 환자안전에 대한 주관적 규범, 환자안전에 대한 지각된 행위통제, 환자안전에 대한 수행자신감, 환자안전관리활동 의도를 향상시키기 위해 개발된 프로그램이다. 본 프로그램의 효과 평가는 비동등성 대조군 전후설계를 이용하였다. 연구대상자는 G도 소재의 G대학교 간호학과 29명과 C도 소재 D대학교의 간호학과 30명을 대상으로 진행하였다. 본 연구의 실험군은 4주간 주 1회 웹 기반 교육 플랫폼을 통해 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램을 진행하였고, 대조군은 중재 교육이 없었다. 자료수집은 환자안전에 대한 지식, 환자안전에 대한 기술, 환자안전에 대한 태도, 환자안전에 대한 주관적 규범, 환자안전에 대한 지각된 행위통제, 환자안전에 대한 수행자신감, 환자안전관리활동 의도 도구를 사용하였으며, 수집된 자료는 IBM SPSS Win Statistics 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 제 1 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전역량 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 지식의 차이는 유의하게 나타나 제 1 가설은 지지 되었다(F=204.52, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과, 실험군의 환자안전에 대한 지식은 사전에 비해 사후(t=-4.63, p<.001)와 추후(t=-1.00 p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 추후(t=-1.00, p=.317)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 2. 제 2 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전에 대한 기술 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 기술의 차이는 유의하게 나타나 제 2 가설은 지지 되었다(F=131.47, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과, 실험군의 환자안전에 대한 기술은 사전에 비해 사후(t=-4.70, p<.001)와 추후(t=-11.59, p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 추후(t=-1.34, p=.180)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 3. 제 3 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전에 대한 태도 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 태도의 차이는 유의하게 나타나 제 3 가설은 지지 되었다(F=22.07, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과, 실험군의 환자안전에 대한 태도는 사전에 비해 사후(t=-3.47, p<.001)와 추후(t=-3.71, p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 추후(t=-0.35, p=.726)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 4. 제 4 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전에 대한 주관적 규범 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 주관적 규범의 차이는 유의하게 나타나 제 4 가설은 지지 되었다(F=31.57, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과, 실험군의 환자안전에 대한 주관적 규범은 사전, 사후, 추후로 갈수록 증가하였으며, 사후(t=-4.63, p<.001)와 추후(t=-4.63, p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 추후(t=-2.12, p=.034)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 5. 제 5-1 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전에 대한 지각된 통제행위 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 지각된 통제행위의 차이는 유의하게 나타나 제 5-1 가설은 지지 되었다(F=77.26, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과 실험군의 환자안전에 대한 지각된 통제행위는 사전에 비해 사후(t=-4.67, p<.001)와 추후(t=-8.83, p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 추후(t=-1.00, p=.317)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 제 5-2 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전에 대한 수행자신감 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전에 대한 수행자신감 차이는 유의하게 나타나 제 5-2 가설은 지지 되었다(F=52.48, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과 실험군의 환자안전에 대한 수행자신감은 사전에 비해 사후(t=-4.30, p<.001)와 추후(t=-7.19, p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 추후(t=-1.73, p=.083)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 6. 제 6 가설 ‘사례기반의 환자안전역량 강화프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 환자안전관리활동 의도 점수가 높아질 것이다.’ 실험군과 대조군의 분석을 시행한 결과, 집단과 시점 간의 교호작용에 따른 환자안전관리 의도 차이는 유의하게 나타나 제 6 가설은 지지 되었다(F=40.79, p<.001). 실험군 내에서 시기에 따른 변화를 파악하기 위해 측정 시점 간 비교를 한 결과 실험군의 환자안전관리 의도는 사전, 사후, 추후로 갈수록 증가하였다. 사전에 비해 사후(t=-4.25, p<.001)와 추후(t=-4.27, p<.001)에 유의하게 증가하였으며, 사후에 비해 추후(t=—1.00, p=.317)에도 유의하게 효과가 지속되었다. 이상의 본 연구결과를 종합해 볼 때, 간호대학생을 위한 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램은 간호대학생의 환자안전에 대한 지식, 환자안전에 대한 기술, 환자안전에 대한 태도, 환자안전에 대한 주관적 규범 점수, 환자안전에 대한 지각된 통제행위, 환자안전에 대한 수행자신감, 환자안전관리활동 의도를 강화시키는데 효과적임을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서 개발된 간호대학생을 위한 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램이 향후 간호대학생을 위한 중재프로그램으로 확대하여 적용할 수 있기를 제언한다. 핵심어 : 사례기반학습, 표준화 환자, 환자안전, 환자안전역량, 간호대학생

more

초록/요약

Development and effects of patient safety competency enhancement program for nursing students. Ga Ya Kim Department of Nursing Science The Graduate School, Ajou University (supervised by Professor Young-Jin Lee, RN., Ph.D.) This study attempted to develop a case-based patient safety competency enhancement program to improve the patient safety competency of nursing students and verify its effectiveness. The case-based patient safety competency enhancement program was developed by applying the ADDIE model(Branch, 2009), an instructional system design model, based on Ajzen's (1991) Theory of Planned Behavior(TPB). The effects of the program were measured using nonequivalent control group design. The participants of this study were 29 nursing students from G University in Province G and 30 nursing students from D University in Province C. The experimental treatment was an 4-week intervention program. The experimental group was subjected a case-based patient safety competency enhancement program through a web-based education platform for 100 minutes once a week for 4 weeks, and the control group received no intervention for 4 weeks. To confirm the effectiveness of the case-based patient safety competency enhancement program for nursing students, the experimental and control groups were surveyed using the same questionnaire before the program was implemented, immediately after the program ended, and 4 weeks after the end of the program. Data were collected using a structured questionnaire including knowledge of patient safety, skills of patient safety, attitude of patient safety, subjective norm of patient safety, perceived behavior control of patient safety, confidence in performing patient safety, and patient safety management activity intention. Data were analyzed using the IBM SPSS Win Statistics 25.0 program. The general characteristics of the subjects were analyzed using descriptive statistics of real numbers, percentages, means, and standard deviations. In addition, to test the normality of each variable, skewness and kurtosis were analyzed. The general characteristics of the experimental and control groups and the homogeneity test for the prior dependent variables were analyzed using independent t-test, chi-square test, and Fisher's exact test. To determine the effectiveness of the patient safety competency enhancement program, Mauchly's test of sphericity was performed and then analyzed using repeated measures ANOVA. Accordingly, the interaction effect between time point and group was also confirmed. For further testing, the pre- and post-measurement values, pre- and post-post measurement values, and post- and post-post measurement values of the experimental and control groups were tested using a paired t-test. The results of this study are summarized as follows. 1. The First hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have higher patient safety competency scores than the control group that did not participate.’ As a result of analyzing the experimental and control groups, the difference in knowledge of patient safety according to the interaction between group and time point was significant supporting the first hypothesis (F=204.52, p<.001). As a result of comparing the measurement time points to identify changes over time within the experimental group, the experimental group's knowledge of patient safety significantly increased post(t=-4.63, p<.001) and post-post(t=-1.00 p<.001) compared to pre-, and the effect continued significantly in the post-post(t=-1.00, p=.317). 2. The Second hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have higher patient safety skill scores than the control group that did not participate.’ As a result of analyzing the experimental and control groups, the difference in skills of patient safety according to the interaction between groups and time points was significant, supporting the second hypothesis (F=131.47, p<.001). As a result of comparison between measurement time points to identify changes over time within the experimental group, the experimental group's patient safety skills significantly increased post-(t=-4.70, p<.001) and post-post(t=-11.59, p<.001) compared to pre-, and the effect continued significantly in the post-post(t=-1.34, p=.180). 3. The Third hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have higher attitude scores toward patient safety than the control group that did not participate.’ As a result of analyzing the experimental and control groups, the difference in attitudes of patient safety according to the interaction between groups and time points was significant, supporting the third hypothesis (F=22.07, p<.001). As a result of comparing between measurement points to identify changes over time within the experimental group, the experimental group's attitude toward patient safety significantly increased post-(t=-3.47, p<.001) and post-post(t=-3.71, p<.001) compared to pre-, and the effect continued significantly in the post-post(t=-0.35, p=.726). 4. The Fourth hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have higher subjective norm scores for patient safety than the control group that did not participate.’ As a result of analyzing the experimental and control groups, the difference in subjective norms of patient safety according to the interaction between groups and time points was significant, and the fourth hypothesis was supported(F=31.57, p<.001). As a result of comparison between measurement time points to identify changes over time within the experimental group, the experimental group's subjective norm for patient safety increased pre-, post-, and post-post, significantly increased post-(t=-4.63, p<.001) and post-post(t=-4.63, p<.001), and the effect continued significantly in the post-post(t=-2.12, p=.034). 5. The Fifth-1 hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have higher perceived control behavior scores for patient safety than the control group that did not participate.’ As a result of analyzing the experimental and control groups, difference in perceived control behavior for patient safety according to the interaction between groups and time points was significant, and hypothesis 5-1 was supported(F=77.26, p<.001). As a result of comparing between measurement points to identify changes over time within the experimental group, the perceived control behavior of patient safety in the experimental group significantly increased post-(t=-4.67, p<.001) and post-post(t=-8.83, p<.001) compared to pre-, and the effect continued significantly in the post-post(t=-1.00, p=.317). The Fifth-2 hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have higher performance confidence scores for patient safety than the control group that did not participate.’ As a result of the analysis of the experimental group and the control group, the difference in performance confidence in patient safety according to the interaction between the group and the time point was significant, and hypothesis 5-2 was supported(F=52.48, p<.001). As a result of comparing the measurement time points to identify changes over time within the experimental group, the experimental group's performance confidence in patient safety significantly increased post-(t=-4.30, p<.001) and post-post(t=-7.19, p<.001) compared to pre-test, and the effect continued significantly in the post-post(t=-1.73, p=.083). 6. The Sixth hypothesis ‘The experimental group that participated in the case-based patient safety competency enhancement program will have a higher intention score for patient safety management activities than the control group that did not participate.’ As a result of analyzing the experimental and control groups, the difference in patient safety management intention according to the interaction between groups and time points was significant, and the sixth hypothesis was supported (F=40.79, p<.001). As a result of comparing the measurement time points to identify changes over time within the experimental group, the experimental group's intention of patient safety management increased from pre- to post- and post-post. There was a significant increase in the post-(t=-4.25, p<.001) and post-post(t=-4.27, p<.001) compared to the pre-test, and the effect continued significantly in the post-post(t=—1.00, p=.317) compared to the post-test. The results of this study demonstrated that the case-based patient safety competency enhancement program for nursing students was effective in strengthening Nursing students' knowledge of patient safety, skills of patient safety, attitude of patient safety, subjective norm of toward patient safety, perceived behavior control of patient safety, confidence in performing patient safety, and intention of patient safety management activities. Thus, it is suggested that in future this program case-based patient safety competency enhancement program for nursing students can be expanded and applied as an intervention program for nursing students. Keywords : Case-based learning, Standardized Patient, Patient safety, Patient safety competency, Nursing student

more

목차

Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구의 목적 4
C. 연구의 가설 5
D. 용어의 정의 6
Ⅱ. 문헌고찰 10
A. 환자안전과 환자안전역량 10
B. 사례기반학습과 웹 기반 교육 14
C. 계획적 행위이론 20
Ⅲ. 개념적 기틀 24
Ⅳ. 연구방법 27
A. 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램 개발 27
B. 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램 효과 검증 41
1. 연구설계 41
2. 연구대상자 42
3. 연구도구 44
4. 자료수집 방법 47
5. 연구진행 절차 48
6. 연구자의 준비 51
7. 윤리적 고려 51
8. 내외적 타당도 52
9. 자료분석 방법 53
Ⅴ. 연구결과 54
A. 실험군과 대조군의 사전 동질성 검사 54
B. 연구의 가설 검증 58
Ⅵ. 논의 72
A. 간호대학생을 위한 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램 개발 72
B. 간호대학생을 사례기반의 환자안전역량 강화프로그램 효과 검증 76
C. 연구의 제한점 87
D. 연구의 의의 87
Ⅶ. 결론 및 제언 89
A. 결론 89
B. 제언 90
참고문헌 91
부록 106
ABSTRACT 149

more