검색 상세

도로터널 소화배관의 Groove에 의한 압력손실 효과 분석

Analysis of pressure drop effect in fire piping of road tunnel due to Grooved Joint

초록/요약

도로의 지하화가 가속화되고 있는 추세인 현대사회에 폐쇄된 공간인 도로터 널의 특성상 화재발생 시 초기 화재 진압이 매우 중요하다. 초기 화재진압 설 비로는 옥내소화전, 물분무설비등이 사용되는데 두 설비 모두 물을 소화약제로 하는 설비로 소화용수 공급을 위한 소화배관이 필수적이다. 이러한 소화배관의 접합을 위한 여러 가지 방식중 본 연구에서는 Grooved Joint 접합 방식에서 배 관 내 Groove에 의한 압력손실을 연구하고자 한다. Grooved Joint 방식은 배관 에 Groove를 만들고 이를 결속하는 하우징을 이용하여 접합하는 방식이다. 이 과정에서 필연적으로 접합부 양단에 2개의 미세한 Groove가 생기는데 이 Groove에 의해 압력손실이 발생한다. 그럼에도 불구하고 Groove의 크기가 매우 작 아 설계 실무집별로 제시하는 등가길이가 각각 달라 설계 시 어려움을 겪고있 다. 특히 터널 소화설비와 같이 타 설비에 비해 Grooved Joint의 수량이 매우 많은 계통이라면 그 편차는 매우 클 것으로 예상된다. 이전 연구자들에 의해 배관의 축소와 확대가 반복되는 구조에 대한 압력손실에 대한 연구는 진행되었 으나 단일 개소의 미세한 요철부에 대한 연구는 부족한 상황이다. 요철부가 미 세한 만큼 실측 실험이 어려워 수치해석으로 분석하였으며 Groove가 고려된 배관 계통과 고려되지 않은 배관 계통의 압력손실을 계산하여 그 둘의 차를 Groove에 의한 압력손실로 판단하였다. Groove의 확대 및 축소부에 의한 급격한 압력변화 및 확대부에서의 재순환 소용돌이에 의한 압력손실이 발생하는 것으 로 나타났다. Groove에 의한 압력손실은 등가길이로 나타내었으며 100A는 0.22 5m, 125A는 0.333m, 150A는 0.305m, 200A는 0.285m, 250A는 0.276m, 300A는 0. 330m로 평균 0.292m의 등가길이를 갖는 것으로 분석되었다. 여러 도서에서 제 시하는 바와 같이 Groove에 의한 압력손실은 매우 미소하며 일반적인 배관계 통에서는 압력손실을 무시하여도 무방할 것으로 판단된다. 반면, 터널 소화설비 와 같이 타 부속에 비해 Groove의 수량이 많은 경우 압력손실을 고려해야 할 것으로 판단된다.

more

초록/요약

In modern society, where the underground development of roads is accelerating Due to the enclosed nature of road tunnels, prompt firefighting during the initial stages of a fire outbreak is crucial. In the initial fire suppression facilities, indoor fire hydrants and water spray facilities are used, and both facilities use water as fire extinguishing agents, and fire extinguishing pipes to supply fire extinguishing water are essential. There are various methods for joining these fire extinguishing pipes, of which this study intends to study the pressure loss caused by Groove in the pipe in the Groove joint bonding method. The Groove Joint method is a method of making a Groove in a pipe and joining it using a housing that binds it. In this process, two fine Grooves are inevitably generated at both ends of the joint, and pressure loss is caused by this Groove. Nevertheless, the size of Groove is very small, and the equivalent length presented by each design work book is different, making it difficult to design, and in particular, fire extinguishing facilities in systems with a large number of Groove compared to other facilities, such as tunnel fire extinguishing facilities, are expected to vary greatly. Previous researchers have studied pressure loss on a structure in which the reduction and expansion of pipes are repeated, but studies on fine irregularities in a single location are insufficient. As the uneven part is fine, the actual measurement experiment is difficult, so it was analyzed by numerical analysis. The pressure loss of the piping system considered for Groove and the piping system not considered was calculated, and the difference between the two was judged as the pressure loss caused by Groove. It was found that a sudden change in pressure caused by the expansion and reduction of the Groove and pressure loss caused by a recirculation vortex in the expansion part occurred. The Geooved Joint pressure loss equivalent length with 100A being 0.225m, 125A being 0.333m, 150A being 0.305m, 200A being 0.285m, 250A being 0.276m, and 300A being 0.330m, it was analyzed to have an average equivalent length of 0.292m. As suggested in several books, the pressure loss caused by Groove is very small, and it is judged that it is safe to ignore the pressure loss in the general piping system. On the other hand, it is judged that pressure loss should be considered when the number of grooves is larger than that of other parts, such as tunnel fire extinguishing facilities.

more

목차

제 1장 서론· 1
제 1 절 연구 배경 1
제 2 절 연구 동향 및 분석 6
제 3 절 연구 목적 7
제 2장 본론· 8
제 1 절 해석 대상 및 연구방법 8
제 2 절 격자의존성 검토 12
제 3 절 해석 결과 검토 14
제 3장 결론 37
참고 문헌 38

more