검색 상세

부동산중개업의 발전방안

Revitalizing the Real Estate Brokerage Business

초록/요약

정부는 부동산 시장의 선진화를 위해 새로운 정책을 내세우며 노력하였지만 이후 부동산 경기변동이 무너지면서 현재까지 부동산 가격이 치솟음으로 인해 또 다시 정부는 부동산 가격을 안정시키기 위하여 분양가 상한제, 전매 제한 강화 등의 안정화 대책을 내놓고 있다. 하지만 이러한 단기적이고 일관성 없는 정부의 정책은 오히려 부동산의 가격을 안정시키지 못하고, 양극화 현상마저 초래하여 지방 부동산시장은 더욱 침체에 빠지게 되었다. 이렇듯 부동산시장은 지금까지 많은 변화를 겪어왔으며, 특히 부동산시장의 개방화는 국제화, 정보화의 바람을 타고 더욱 가속화 될 조짐을 보이고 있다. 이러한 시대상황에서 부동산 분야의 전문가인 부동산중개업자의 자질 향상과 종합적인 부동산서비스의 강화를 실현하기위해서 현재 부동산 시장 여건에 맞는 공인중개사 제도로의 개선이 필요한 시점이다. 외국인에게 국내 부동산시장이 개방된 이래 국내부동산시장은 외국계 회사를 상대로 한 경쟁력을 갖추기 위해서도 한 차원 높은 서비스로의 개선이 필요하다. 따라서 한 차원 높은 서비스의 제공을 위해서는 중개업자의 자질향상을 위한 제도개선이 필요하며, 종합부동산 서비스제도를 도입하여야한다. 본 연구의 목적은 부동산시장 변화에 따른 부동산중개업의 실태를 조사하여 그에 따른 제도개선방안 및 본 논문의 핵심주제인 우리나라 부동산중개업의 문제점에 따른 몇 가지 개선 방안을 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 제1장에서는 연구의 목적과 방법, 범위 등을 설명하였고, 제2장은 부동산중개업에 대한 이론적 배경에 대해 고찰하였다. 제3장은 부동산중개제도와 중개업의 현황 및 운용실태를 분석해 보았다. 제4장에서는 제3장의 현황 및 운용실태 조사를 바탕으로 하여 부동산중개업의 발전방향에 대해 모색하여 정리하였으며, 이러한 모든 부동산중개업의 발전방향에 대한 개선안을 5장에서 결론으로 도출하였다. 이는 크게 부동산중개제도 개선, 부동산중개업 경영의 개선으로 나눌 수 있다. 첫째, 부동산중개제도 개선방안으로는 우선 공인중개사 과다배출을 개선하고 중개업을 개업하고 있지 않거나 소속공인중개사로 등록되어 있지 않은 공인중개사는 매 10년 마다 재시험을 실시하여 공인중개사 수를 조절하고 공인중개사의 시험 자격 기준을 강화해야 한다. 더불어 중개업자의 개설기준을 강화하고 부동산중개업소의 질을 향상시킴으로서 전문화된 중개업소를 육성하여야 한다. 둘째, 선진국의 제도 중 일부를 접목시켜 실무경력과 중개업 종사 연수, 자격시험 등을 통해 각각의 중개업자에게 알맞은 등급을 두어 전문화 하는 것이 바람직하다. 셋째, 중개업자는 타인의 재산을 중개하는 공인으로서의 자부심을 가지고 자기개발을 하여야만 하며, 자주 변경되는 부동산관련법이나 시장변화에 능동적으로 대처하기 위해서 일정기간마다 업무수행능력의 향상을 위한 정기적인 연수교육의 시행이 요구된다. 넷째, 중개업소 경영의 개선을 들 수 있다. 포괄적인 종합부동산서비스의 체계를 구축하기 위해서 기존의 영세한 중개업소에서 벗어나 중개법인으로 도약이 필요하다. 부동산은 가게 재산의 거의 전부를 차지하는 고가의 물건이며, 국민의 생활과도 밀접한 관련이 있다. 부동산중개업은 위와 같은 국민의 소중한 재산인 부동산을 취급하는 업무임에도 불구하고 아직까지 부정적인 이미지가 많고 전문직업인으로서 자리매김하지 못하고 있다. 이러한 인식에서 벗어나기 위해서 부동산 중개업자는 누구보다도 전문적인 지식과 여러 분야의 다양한 지식을 바탕으로 국민에게 양질의 서비스를 제공하여야 함은 물론이고 투철한 윤리의식과 함께 큰 책임의식도 가져야 할 것이다. 더불어 국민들의 인식전환과 정부의 장기적이고 일관성 있는 정책이 함께 이루어진다면 국제화시대에 걸 맞는 부동산중개업의 발전이 이루어 질수 있을 것이다.

more

초록/요약

Government has made efforts to advance the real estate market by adopting a new policy. But with the collapse of the business fluctuations of real estate, real estate prices have soared up to the present. Once again government has adopted the stabilization policy such as the upper limit system of the sale price, reinforcement of restriction on resale in order to stabilize real estate prices. But this short-term and incoherent government policy did not stabilize the price of real estate but brought about the phenomenon of polarization, driving the local real estate market into recession further. Like this, the real estate market has thus far undergone many changes. Especially, the opening of the real estate market shows the sign of further acceleration with the wind of internationalization and informatization. In this situation of the times, it is a point in time to improve the licensed real estate agent system to fit the real estate market condition to improve the quality of the licensed real estate agent as the specialist of the real estate field and realize the reinforcement of comprehensive real estate service. The domestic real estate market has been required to improve higher level of service in order to have competitiveness against foreign real estate companies since the opening of the domestic real estate market to foreigners. Accordingly, it is necessary to improve the system to improve the quality of the licensed real estate agent and introduce the comprehensive real estate service system in order to provide the higher level of service. The purpose of this study was to survey the realities of real estate brokerage business with the change of the real estate market and present the scheme to improve the system and present several schemes to improve the problem of Korean real estate brokerage business, the core subject of this study. To attain the goal of this study, this study was composed as follows: Chapter 1 offered an investigation of the purpose, method and scope of study. Chapter 2 offered an investigation of the theoretical background of real estate brokerage business. Chapter 3 offered an analysis of the present situation and operating realities of the real estate brokerage system and brokerage business. Chapter 4 considered the direction for development of real estate brokerage business based on the survey of the present situation and operating realities of the real estate brokerage system and brokerage business. And chapter 5, the concluding part, elicited the scheme to improve the direction for development of real estate brokerage business. This can be divided into the improvement of the real estate brokerage system and the improvement of real estate brokerage business management in a broad sense. First, it is necessary to improve the licensed real estate agent system. For this purpose, the excessive production of licensed real estate agents should be improved. And it is necessary to make it obligatory for the licensed real estate agents not opening their real estate business office or not registered as the incumbent licensed real estate agent to take an examination again every 10 years, adjust the number of licensed real estate agents and reinforce the criterion for qualification to take a test for the licensed real estate agent. In addition, it is necessary to reinforce the criterion for opening the real estate agent and improve the quality of the real estate brokerage office, thereby having to cultivate the specialized real estate brokerage office. Second, it is desirable to rank and specialize the licensed real estate agents through the practical experiences, the years of engaging in brokerage business and the qualifying examination and the like by grafting some of the system of advanced countries on to the Korean system. Third, the real estate agent should make self-development with the pride as the public person specializing mediating others in relation to their property. To cope actively with the frequently changing laws related to real estate or the changes of the market, it is necessary to provide the periodical in-service training for licensed real estate agents to improve the ability to accomplish their jobs with regularity. Fourth, it is necessary to improve the management of the real estate brokerage office. It is required to get away from the existing small brokerage office to advance to the real estate brokerage firm so as to construct the comprehensive real estate service system. Real estate is the high-priced object occupying almost all of the property of one household and closely related to people's life. Though the real estate brokerage business is the business that treats real estate, the valuable property of people, it still has a great negative image and has not been positioned as the professional. To get away from this perception, real estate brokers should provide quality service for people based on the technical knowledge of real estate and the diverse knowledge of fields. And they should have a sense of responsibility with thorough ethical consciousness. In addition, the real estate brokerage business will further develop to match the age of internationalization if people makes a shift in thinking and government implements the long-term and coherent policy.

more

목차

제1장 서론 = 1
제1절 연구의 목적 = 1
제2절 연구의 범위와 방법 = 2
1. 연구의 범위 = 2
2. 연구의 방법과 구성내용 = 3
제2장 부동산중개업에 대한 이론적 배경 = 4
제1절 우리나라의 부동산중개제도 = 4
1. 부동산중개업의 정의와 중개의 3요소 = 5
2. 중개업 등록 요건 및 공인중개사 자격제도 = 7
3. 부동산중개업자의 업무영역 = 8
제2절 외국의 부동산중개제도 = 12
1. 일본의 부동산중개제도 = 13
2. 미국의 부동산중개제도 = 14
3. 영국의 부동산중개제도 = 16
제3절 부동산중개업 = 18
1. 부동산중개업의 정의 및 중개행위의 성격 = 18
2. 부동산중개계약의 유형 = 20
3. 부동산중개 과정 = 22
제3장 부동산중개업의 현황 및 운용실태 분석 = 23
제1절 부동산중개제도의 현황과 운용실태 = 23
1. 공인중개사 및 중개업자 개업현황과 시험출제 경향 = 23
2. 중개업자의 개설기준 및 재교육 = 34
3. 부동산중개업자의 업무범위 = 37
4. 외국 부동산중개제도의 시사점 = 38
제2절 부동산중개업의 현황과 운용실태 = 40
1. 부동산중개업자의 자질 = 40
2. 단순중개 업무에 치우친 소규모 중개업 = 44
3. 지역회원제도 = 47
제4장 부동산중개업의 발전방안 = 49
제1절 부동산중개제도 개선방안 = 49
1. 공인중개사 과다배출 개선 = 49
2. 중개업자 개설기준 강화 및 재교육 실시 = 50
3. 중개업자의 겸업제한 폐지 = 51
4. 중개업자별 중개업무 범위 차등과 자격제도 강화 = 51
제2절 부동산중개업 경영의 개선방안 = 54
1. 중개업자의 자질향상 = 54
2. 경영개선(법인 형태로의 전환) = 59
3. 업무영역의 확대와 전문화 = 59
4. 지역회원제의 개선 = 62
제5장 결론 = 63
참고문헌 = 67

more