검색 상세

자원봉사센터 운영 활성화 방안에 관한 연구 : 경기도 자원봉사센터를 중심으로

A Study on Reforming Korea's Local Finance Equalization Scheme : Emphasis is on the Decentralization Share Tax System in GyeongGi Province

초록/요약

민선 출범과 함께 지방자치가 정착 되어가는 시점에서 경제성장과 더불어 문화와 복지에 관심이 높아지면서 사회적 공동선을 위한 시민의 자율적 참여가 각광을 받게 되었다. 현대의 복잡한 사회문제를 해결하는데 정부의 능력만으로는 한계가 있기 때문에 시민참여를 통한 자원봉사 활동은 민간위주 소수만의 활동이 아닌 행정의 공백을 메우고 현대의 다양한 사회문제를 해결할 수 있는 사회 안전망으로 중요하게 인식되고 있다. 본 연구는 경기도에서 지방자치단체 직영 및 민간위탁 형태로 운영되고 있는 자원봉사센터 현황과 자원봉사자 관리, 프로그램 운영, 지역 유관단체 및 지역사회 관계 등을 살펴보고 이를 통해 운영형태에 따른 문제점을 파악하여 자원봉사센터의 효율적인 운영방안을 모색하고 ‘더불어 사는 복지 공동체’를 실현하고자 한다. 먼저 전국 대비 경기도 자원봉사센터 현황에 대한 문헌분석 결과를 요약하면 첫째, 2005년 말까지 전국 250개 지방자치단체가 자원봉사센터를 설치 완료하였으며, 경기도는 지방자치단체 직영 14개소(43.8%), 민간위탁 17개소(53.1%), 독립법인 1개소(3.1%)가 설치·운영되고, 상근인력은 공무원 2명, 민간인 135명으로 137명이다. 둘째, 경기도는 자원봉사자가 516,332명(전국대비 24.8%)으로 남자 234,028명(45.3%), 여자 282,304명(54.7%)이고, 연령별은 10대가 205,754명(39.8%)으로 가장 많아 이는 중·고교 학생들의 의무적 자원봉사 때문인 것으로 보인다. 직영은 238,652명(46.2%), 민간위탁은 262,962명(50.9%), 법인은 14,718명(2.9%)으로 민간위탁이 약간 더 많은 모습을 볼 수 있고, 직업별은 주부가 42,275명(16.1%)으로 직영이 우세를 차지하며, 퇴직자 4,531명(1.9%), 대학생 17,729명(7.4%)은 민간위탁이 우세를 나타내고 있다. 활동분야는 사회복지분야 379,370명(46.8%), 환경보호분야 114,200명(14.1%), 의료시설분야 53,860명(6.6%)으로 직영이 우세하며, 교통질서분야 43,585명(7.3%)과 구조구급 및 재해복구분야 31,317명(5.3%)은 민간위탁이 앞서고 있다. 다음은 경기도내 자원봉사센터에 소속된 자원봉사자들을 대상으로 설문조사한 결과를 요약하면 첫째, 설문조사는 경기도내 자원봉사센터 중 직영 5곳(성남·안양·용인·화성·양주), 민간위탁 5곳(수원·부천·시흥·고양·가평/연천)을 실시하였다. 둘째, 조사대상자의 일반적 특성은 여성이 70.7%로 높게 나타났으며, 연령은 40대를 중심으로 종형분포를 보이고, 학력은 고졸이 44.6%, 직업은 주부가 42.3%로 가장 높은 비율을 차지했다. 셋째, 카이스퀘어 검증결과 직영·민간위탁 여부가 봉사활동 만족도 및 계속여부에 영향을 미치고 있다. 문헌분석과 더불어 설문조사 분석을 통하여 조직 운영상 환경변화에 대처할 수 있는 탄력성 부족과 정체성(identity)측면의 손상, 센터의 전문성 미흡, 예산집행의 경직성, 수요처 관리의 연계체계 부족, 보상 프로그램에 대한 준비 부족, 교육 훈련시스템 미비와 홍보 부족 등의 문제점이 나타나고 있다. 그러나 명확하게 자원봉사센터의 지방자치단체 직영과 민간위탁 중 어떤 유형이 전반적으로 우수하다고 명확하게 드러나지는 않았다. 물론 지방자치단체 실정에 맞게 운영되고 있지만, 센터 설립 초기에는 지방자치단체 직영이 추진체계 구축차원에서 장점을 가지고 있었다. 따라서 본 연구를 통해서 볼 때 단순한 직영운영 형태가 민간위탁 형태로 전환되어야 한다고 보기는 어려우므로 상호 보완관계의 형태를 모색하는 것이 바람직하다고 여겨진다. 이에 대한 경기도 자원봉사센터의 활성화 방안으로 조직 운영측면에서는 혼합운영, 중앙부처와 경기도의 제도적 지원강화로는 자원봉사활동 관련 법령 보완, 지역사회 봉사단체간 네트워크 구축 등이 있고, 경기도 자원봉사센터의 기능강화로는 먼저 자원봉사센터의 역할 인식 제고, 자원봉사자 모집 및 홍보 시스템의 구축, 자원봉사센터의 재정 기반 마련, 자원봉사 관리자의 전문성 및 관리의 효율성 제고, 지역사회 활동 프로그램 개발 및 평가·환류기능의 강화 등을 제시하였다.

more

초록/요약

With the advent of civic governmentand local autonomy being settled, interest in culture and welfare has increased along with the economic growth. Now civil participation is required even more for the common good of society. The government has already reached the limit of its ability to solve our numerous complicated social problems and is eagerly inviting citizens to participate in the government's welfare activities. Civil participation is a good option to fill the shortfall in the social welfare workforce in the private sector and can act as an important social safety net. For this study, volunteer centers in Gyounggi Province - both government operationand contracting-out, were examined relative to their current status, volunteer management, volunteer programs, and relationship with local related organizations and communities. Problems in operating the centers were found and they can serve to help find a solution to create a more effective operation for the establishment of a living-together welfare community. According to reference analysis, the current status of volunteer centers in Gyounggi Province is as follows: 1) By the end of 2005, two hundred and fifty local governments nationwide completed establishing their volunteer centers. In Gyounggi Province, there are 32 volunteer centers being operated: 14 government operations (43.8%), 17 contracting-outs (53.1%), and 1 independent institution (1%). Full time employees working in the centers are 2 public workers and 135 private workers, in total 137. 2) The number of volunteers recorded in Gyounggi Province is 516,332 (24.8% of the total nationwide): 234,028 female (45.3%) and 282,304 male (54.7%). By age, teenagers were recorded highest totaling 205,754 (39.8% of the total in Gyounggi). This high ratio may be ascribed to the duty of volunteer work enforced on the middle and high school students. By operation type, 238,652 volunteers (46.2%) worked in government operations, 262,962 volunteers (50.9%) in contracting-outs, 14,718 volunteers (2.9%) in independent institutions. By occupation, there are 42,275 housewives (16.1%), 4,531 retired people (1.9%) and 17,729 college students (7.4%). Housewives favor working in government centers, and retirees and college students favor contracting-outs. By work field, 379,370 volunteers (46.8%) participated in social welfare, 114,200 (14.1%) in environment, 53,860 (6.6%) in medical care for government operations; in contrast, 43,585 (7.3%) in traffic control and 32,317 (5.3%) in first aid and disaster recovery for contracting-outs. The following are the results of the survey conducted on the volunteer workers in Gyounggi Province: 1) The survey was conducted in five government centers (Seong-nam, An-yang, Yong-in, Hwa-sung, Yang-ju) and in five contracting-outs (Su-won, Bu-chon, Si-heung, Goyang, Ga-pyoung/Yon-chon). 2) The result shows that 70.7% of the surveyees are women. A majority of them are in their 40s composing a bell-shaped distribution. Among the women surveyees, 44.6% are high school graduates and 42.3% are housewives, the highest ratio groups by education and by occupation respectively. 3) The chi-square verification result shows that the operation type of the volunteer centers affects satisfaction and continuation of volunteer work. Problems were discovered through reference analysis and questionnaire survey on the volunteer centers. They are suffering from insufficient flexibility to cope with organizational changes, damaged identity, lack of professionalism, strict budget execution, poor management of the demand, ill preparation for reward programs, deficient education/training system, and lack of publicity. However, it is not clearly revealed which type, government operation or contracting-out, is more desirable for the volunteer centers. Although the centers are operated suitably by individual local governments, government operations were more advantageous in terms of establishment and management at the initial stage. Therefore, complete transformation of government operations to contracting-outs may not be desirable and the two types of operation need to support each other by making up for the weak points. In conclusion, the study proposes the following measures to invigorate the volunteer centers: - In the aspect of operation, dual operation by the government and by the private institutions needs to continue. - For reinforcement of institutional support, central and local governments need to cooperate to complement the laws relative to volunteer work and establish the network of the community volunteer centers. - For reinforcement of the function of the volunteer centers in Gyounggi Province, a variety of solutions are proposed: reconsideration of the duty of volunteer centers, establishment of volunteer recruitment and PR system, preparation of financial foundation for volunteer centers, improvement of professionalism of volunteer work managers, development and evaluation of community activities program, and reinforcement of feedback.

more

목차

제1장 서론 = 1
제1절 연구의 목적 = 1
제2절 연구의 범위와 방법 = 2
제2장 자원봉사센터 및 민간위탁에 대한 이론적 배경 = 4
제1절 자원봉사센터의 의의 = 4
제2절 자원봉사센터에 대한 지원체계 = 7
제3절 자원봉사센터의 민간위탁에 대한 이론적 배경 = 14
제3장 경기도 자원봉사센터의 운영 실태분석 = 17
제1절 조사벙법 = 17
제2절 선행연구 분석 = 19
제3절 설문조사 결과 및 분석 = 25
제4절 자원봉사센터 운영에 따른 문제점 = 38
제4장 경기도 자원봉사센터 활성화 방안 = 44
제1절 조직의 유연성과 협력관계 구축 = 44
제2절 중앙정부-경기도의 제도적 지원강화 = 48
제3절 경기도 자원봉사센터의 기능강화 = 50
제5장 결론 = 54
참고문헌 = 57
부록 = 58
ABSTRACT = 69

more