검색 상세

스캐폴딩 이론에 의한 WBI 학습 프로그램 설계 및 구현

Design and Implementation of WBI learning program Applying to scaffolding

  • 발행기관 아주대학교 교육대학원
  • 지도교수 이장익
  • 발행년도 2005
  • 학위수여년월 2005. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원 컴퓨터교육
  • 본문언어 한국어

초록/요약

정보 사회에서 컴퓨터와 정보는 우리의 생활에서 생각할 수 없을 만큼 커다란 영향을 주고 있다. 이는 현대인이 컴퓨터를 이용하여 얼마나 유용한 정보를 확보 하느냐에 따라 삶의 질까지도 바꿀 수 있다는 것을 의미한다. 그러므로 우리는 단순한 지식 암기에서 탈피하여 정보를 검색, 가공, 활용하여 자신에게 유용한 지식으로 만들 수 있는 능력을 길러야 한다. 학교 교육은 학생의 잠재 능력을 최대한 발휘할 수 있게 하여 미래 지향적이고, 능력 있는 인간을 육성하는데 목적을 두고 있으며, 학생들은 21세기를 대비하여 사고력, 문제 해결력, 창의력을 바탕으로 한 첨단 기술의 활용능력, 새로운 지식을 이용한 기술의 창출 능력을 갖추어야 하겠다. 본 논문에서는 중학교 컴퓨터 특기적성 교육활동에서 구성주의의 학습 모델 중 인지적 도제 이론에서 스캐폴딩을 적용한 WBI 워드프로세서 설계 및 구현하였다. 학습 프로그램에 포함된 학습방은 화면구성, 1차시, 2차시, 퍼즐게임이 있다. 1차시와 2차시에서는 학습안내, 학습목표, 학습활동, 학습과제로 구분되었다. 또한, 인지적도제이론에서 가장 핵심적인 부분으로 구현한 학습과제 메뉴에서 과제보기, 함께하기, 스스로하기, 학습정리, 형성평가, 활용하기 등 문제해결력과 반성적 사고를 기르도록 하였다. 본 학습 프로그램을 설계 및 구현하기 위하여 DHTML, JavaScript, Dreamweaver MX 2004, 포토샵 7.0, Flash MX 2004 등의 툴을 이용하였다. Q/A게시판이나 정보방 그리고 자료실은 제로보드에서 제공 받았으며, 열린 대화방은 프로그램 SPCHAT v1.0, 웹 서버은 웹 호스팅(비즈넷)에서 서비스를 제공 받았다. 이와 같이 학습 프로그램은 교수자(컴퓨터)와 학습자간의 상호작용이 원활히 이루어지도록 구축하였다. 본 학습 프로그램의 만족도 조사와 t-검정을 통해 학업 성취도 효과에 대한 분석 결과를 토대로 제시하면 다음과 같다. 【 연구가설1 】 워드프로세서 수업에서 WBI를 적용한 수업을 한 집단이 전통적인 수업을 하는 것 보다 학업성취도가 더 차이가 있을 것이다 웹 기반 수업 유무에 따른 두 집단간의 학업 성취도 평균을 분석한 결과 실험집단이 68.75, 통제 집단 52.5로 16.25점이 더 높게 나타났다. 유의 확률이 0.014로 통계학적으로 유의미한 차이를 보이고 있는 것으로 웹 기반 수업을 실시한 반이 훨씬 더 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 따라서, 학업 성취도(쪽지시험)를 향상 시키는데 인지적 도제이론을 적용한 웹 기반 학습을 실시한 반이 더 좋은 성적을 얻은 것으로 나타났다. 【 연구가설2 】 워드프로세서 수업에서 WBI를 적용한 수업을 한 집단이 전통적인 수업을 하는 것 보다 학습 만족도에 차이가 있을 것이다 첫째, 대부분 학습자들은 1학년이면서 여학생으로 컴퓨터 활용정도는 중간정도의 수준으로 가장 많이 있음을 나타났다. 둘째, 본 학습 프로그램의 화면 구성은 WBI 교수설계와 인지적도제이론의 학습모형을 고려하여 학습자가 직접 실습할 수 있는 환경과 학습에 어려움이 없도록 전체적인 화면을 통일성 있게 설계하여 매우 만족한 것으로 나타났다. 셋째, 전통적인 수업을 하는 것 보다 워드프로세서 학습프로그램을 적용한 수업이 이해하기 쉽고, 흥미 있는 것으로 나타났다. 학습 프로그램의 난이도는 스스로 학습하기에 학습자의 개인차를 고려하여 좀 더 쉬운 방법으로 스스로 학습 할 수 있도록 교수 설계를 해야 할 것이다. 넷째, 전통적인 수업을 하는 것 보다 워드프로세서 학습프로그램으로 학습한 내용을 다른 문제에 대부분이 응용할 수 있고, 본 학습 프로그램에 적극적으로 참여한 것으로 나타났다. 다섯째, 전통적인 수업을 하는 것 보다 학습자들은 대부분이 구현된 워드프로세서 학습 프로그램에 도움을 받았다는 것으로 나타났다. 여섯째, 워드프로세서 학습 프로그램을 통해 실습과제를 해결하는데 어려움이 없이 스스로 해결했다는 것으로 나타났다. 대체적으로 많은 학생들이 학습 프로그램에 대해서 시험공부에 도움을 받았다는 것으로 나타났다. 일곱째, 앞으로 워드프로세서 학습 프로그램의 대한 사용정도는 학습자들이 대부분이 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 웹을 활용한 학습 사이트가 학생들의 수준과 흥미에 맞게 만들어진다면 적극적으로 이용될 것으로 예상된다. 따라서 교수자는 학습자가 적극적으로 참여하도록 다양한 교수방법을 적절히 이용해야 할 것이다.

more

초록/요약

Computer & information in the information society have a great influence on our daily life, which means that the effectiveness in acquiring useful and up-to-date information can determine the quality of life. Therefore we should developthe ability of changing acquired information into available knowledge by search, processing, and application of information evading mere archiving of information. School education have a goal on raising future-oriented and able human beings by developing potential ability of students in order that they can utilize cutting edge technology and create technology using new knowledge based on thinking ability, problem-solving ability and creativity. Design and implementation of WBI word processor applying scaffolding in cognitive apprentice theory among constructive learning models in extracurricular computer education in middle school has been conducted through this research. The Study Room' in this learning program consists of screen design, the first class, the second class, and puzzle game. The first class and the second class are divided into study guidance, study objective, study activities, study assignments. In addition, the most important study assignment contains suggesting assignments, group action, voluntary action, wrap-up, evaluation and application which help students to improve problem solving ability and reflection. To design and implement this learning program, tools like DHTML, JavaScript, Dreamweaver Mx, photoshop 7.0, Flash Mx 2004 were used. Q/A board, information room and data room were downloaded from Zeroboard, open chatting room was serviced by program SPCHAT v1.0, Web Hosting, which implemented to help comfortable interaction between computer and learner or among learners themselves. The conclusions from the analyzed results about effectiveness of learning accomplishment obtained from study of degree of learning satisfaction and T-examination about the program developed by this research are as follows. [Research hypothesis 1] The result of study about the argument that tells there seems to be more learning accomplishment among groups applying cognitive apprentice theory in word processor class than among groups applying traditional text book based method is as follows. The comparative analysis of the average degree of accomplishment between two groups depending on whether they had web based classes or not shows that test group achieved higher score(68.75) than control group did(52.5) by 16.25. Besides, meaningful probability is 0.014. This shows meaningful difference statistically, which means that web based class have much more positive effect on the learning accomplishment. Therefore, the result shows that web-based class applying cognitive apprentice theory got better grades in improving learning accomplishment. [Research hypothesis 2] The result of study about the argument that tells there seems to be more learning satisfaction among groups applying WBI class than among traditional text book based class in word processor class. First, most students are freshmen, female, and have intermediate computer using ability. Second, the user interface of the program was developed in consideration of learning model of WBI learning design and cognitive apprentice theory. Therefore it satisfied the students' needs and effectively helped them learn easily. Third, the result shows that WBI class studied more easily, showed more comprehension and expressed more interest than traditional text book based class did. The degree of difficulty in learning program should be controlled considering individual difference in order thatstudents may use it by themselves. Fourth, the result shows that students in WBI class actively participated in word processor learning program and tried to apply the knowledge from the WBI class to other problems. Fifth, the result shows that students in WBI class were helped by word processor learning program more than those in traditional text book based class Sixth, students solved the practical task through the program without difficulty. As a whole, many students were helped in preparing examination Seventh, students showed positive response on the use of WBI learning program. Therefore it can be said that if web-based study site is well made enough to satisfy students' intellectual level and interest, it may be used widely. Finally, the education has to takestudents' needs and individual differences into consideration through special ability and aptitude education and various learning opportunities which are not involved in regular class of school for students who have different interests.

more

목차

목차
국문초록
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 내용 및 방법 = 2
3. 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
1. 특기 · 적성 교육활동 = 5
1.1 특기 · 적성 교육활동 개념 = 5
1.2 바람직한 컴퓨터 특기 · 적성 교육 방안 = 6
1.3 컴퓨터 특기 · 적성 교육활동에서 워드프로세서 및 7차 교육과정 관련 과목 연계성 = 7
2. WBI 기반 학습 = 11
2.1 WBI의 정의 = 11
2.2 WBI의 교육적 기능 = 12
3. 인지적 도제 이론과 WBI = 14
3.1 인지적 도제 이론의 개념 = 14
3.2 인지적 도제 이론에서의 교수-학습 방법 = 15
3.3 스캐폴딩의 유형 = 20
3.4 인지적 도제 이론에서의 교수 설계 = 25
3.5 인지적 도제 이론과 WBI = 29
4. 관련 선행연구 분석 = 30
4.1 선행 문헌 분석 = 30
4.2 선행 사이트 분석 = 31
4.3 인지적도제학습 모형 = 34
Ⅲ. 학습 프로그램 설계 및 구현 = 35
1. 사이트 맵 = 35
2. 교수 설계 모형 = 37
3. WBI학습 구현 환경 = 38
4. 저작도구 및 프로그램 선정 = 39
5. 구현 화면 및 운영 = 43
5.1 시작화면 = 43
5.2 메인화면 = 44
5.3 학습실 = 45
5.4 제출실 = 59
5.5 Q/A 게시판 = 60
5.6 정보방 = 61
Ⅳ. 연구 = 62
1. 적용 대상 = 62
2. 연구가설 및 실험 설계 = 62
3. 실험 분석 및 결과 = 64
Ⅴ. 결론 및 제언 = 76
참고문헌 = 79
부록Ⅰ 만족도 설문지Ⅰ = 84
부록Ⅱ 만족도 설문지Ⅱ = 86
부록Ⅲ 학업성취도 평가지 = 88
부록Ⅳ 학습내용의 전개 = 91
ABSTRACT = 105

more